گروه نرم افزاری داتیس

افزایش مشارکت کارکنان

مدیریت مشارکتی یکی از رویکردهای مدیریتی برای افزایش توانایی کارکنان است. اگر مدیریت مشارکتی به درستی انجام شود شاهد افزایش مشارکت کارکنان در تصمیم گیری های مجموعه خواهید بود. در واقع مدیریت مشارکتی می تواند ارتباط بین مدیران و کارکنان را بیشتر کند . یک رابطه صمیمانه برقرار کند تا کارکنان برای حل مسائل مربوط به سازمان به صورت دلسوزانه کار کنند . مشارکت آن ها افزایش پیدا کند و در زمان مناسب، کارکنان مجموعه شما، به صورت داوطلبانه بهترین عملکرد را برای گسترش کسب و کار شما و حل مشکلات سازمانتان داشته باشند. اما چگونه مدیریت مشارکتی را به درستی انجام دهیم؟

هر کاری که شما انجام دهید و سبب افزایش مشارکت کارکنان شما شود، نوعی مدیریت مشارکتی است یعنی زمانی مدیریت مشارکتی شما به درستی انجام شده که کارمندان شما می توانند به خوبی با شما ارتباط برقرار کنند . در تمام بحث های شما شرکت کنند، با وجود حفظ احترام در شرکت و سازمان و حفظ حریم اداری، با شما صمیمی هستند و بدون ترس می توانند با شما صحبت کنند و نظرات خود را بیان کنند. اگر کارکنان شما در محیط کاری سرحال، شاداب، فعال، خوشحال، پرانرژی و خنده رو هستند و به شما احترام می گذارند و با شما صمیمی شدند یعنی مدیریت مشارکتی شما به درستی انجام شده و موفق شدید. پس شما با مدیریت مشارکتی و تدابیری که می اندیشید می توانید کارمندان خود را ترغیب کنید که به خوبی فعالیت کنند و سریعتر به اهداف از پیش تعیین شده سازمانتان برسید.

پس به کارمندان خود آزادی عمل بدهید تا بهترین نتیجه را بگیرید و از نهایت خلاقیت خود استفاده کنند. برای این کار می توانید نقاط قوت کارکنان خود را به آن ها یادآوری کنید تا بدانند چه نقش مفیدی در سازمان شما دارند، اعتماد به نفس بیشتری بگیرند، از تمام توانایی خود برای مشارکت در بحث های سازمان شما استفاده کنند و ایده پردازی کنند.

شما می توانید با کارکنان خود مشورت کنید، ایده بگیرید و از آن ها بخواهید که در تصمیم گیری ها به شما کمک کنند با این کار به آن ها جرات حرف زدن می دهید. وقتی مدیر نشان دهد که نظر کارکنان مهم است، آن ها با انگیزه بیشتری در بحث ها مشارکت می کنند.

قطعا همه مدیران به دنبال افزایش بهره وری سازمان خود هستند تا بهترین بازدهی را دریافت کنند اما چگونه می توانند به اهداف سازمان خود برسند؟ یکی از رایج ترین دلایلی که کارکنان یک سازمان، استعفا می دهند یا تمایلی به مشارکت در بحث ها ندارند و کار خود را به خوبی انجام نمی دهند نارضایتی شغلی است. فرض کنید در یک سازمان کار می کنید که هیچ رضایتی از کار خود ندارید، هیچ ارتباطی با مدیر یا سایر همکاران خود برقرار نمی کنید و یا به هر دلیلی شما در محل کار حال خوبی ندارید و انرژی منفی به سراغ شما می آید. مثلا حجم کار زیاد، محیط کاری غیر استاندارد، حقوق کم، مدیریت ضعیف، حمایت نشدن از طرف رئیس، عدم پیشرفت و… همگی می توانند باعث نارضایتی شغلی در افراد شوند. این احساسات منفی می تواند عواقب بدی برای مدیران و کارکنان داشته باشد چون باعث استعفای زیاد، ناامیدی، بدبینی و.. می شود و دیگر اشتیاقی برای ادامه کار باقی نمی ماند.

 
team work

این مطلب را از دست ندهید:کایزن چیست؟

 برای مثال می توانید حقوق افراد را طبق میزان کار و ارزش کاری که انجام می دهند تعیین کنید. فرصت پیشرفت را برای کارمندان خود فراهم کنید تا بتوانند با خیال راحت و با انگیزه بیشتری کار خود را انجام دهند، چون کارمندانی که استعداد بیشتری دارند قطعا دنبال پیشرفت در کار خود هستند پس وعده پیشرفت شغلی، می تواند بر احساسات کارمندان شما و نظر آن ها درباره روند انجام کار تاثیر بگذارد و کارمندان را مصمم تر کند که بهتر کار کنند تا با پیشرفت کردن، حقوق خود را افزایش دهند و پرستیژ بهتری در محل کار داشته باشند. پس نردبان پیشرفت را برای کارمندان خود فراهم کنید تا عملکرد آن ها بهتر شود.

استعدادهای کارمندان خود را بشناسید و سعی کنید افراد را در بخشی از سازمان قرار دهید که به آن علاقمند هستند برای مثال برخی از کارمندان به بخش های اداری و برخی از آن ها به بخش تولید و برخی از افراد به کارهای هیجان انگیز علاقمند هستند، زمانی که شما به افراد سازمانتان بر اساس علایقی که دارند سمت شغلی بدهید، علاقه کارمندان شما به آن بخش می تواند برای آن ها انگیزه ایجاد کند تا عملکرد بهتری داشته باشند پس بازدهی کار شما بیشتر می شود. بنابراین با کارمندان خود صحبت کنید و سعی کنید بیشتر درباره علایق و روحیات آن ها اطلاعات کسب کنید سپس شاهد بازدهی کار خود خواهید بود.

مدیریت ضعیف یکی دیگر از دلایل نارضایتی شغلی در کارمندان و مشارکت نکردن در امور سازمان است. از جمله وظایف تیم مدیریت در هر سازمان، ایجاد انگیزه و انرژی در کارکنان است و یک مدیر خوب باید بتواند امور سازمان را برنامه ریزی و کنترل کند و بتواند سازمان را به خوبی سازمان دهی کند.

گاهی اوقات هم افراد به دلیل نارضایتی که در شغل یا جایگاه خود دارند تمایلی به مشارکت در بحث ها و امور سازمان ندارند پس اگر شما به عنوان مدیر حس کردید که کارکنان شما، مشارکت زیادی در بحث های سازمانتان ندارند بهتر است اول دلیل آن را بفهمید و نارضایتی شغلی آن ها را برطرف کنید سپس کارمندان خود را تشویق کنید و به آن ها انگیزه بدهید تا با شما همسو شود و به شما برای رسیدن به اهداف سازمان کمک کند. پس بهتر است مدیر با کارمندان خود صحبت کند، ارتباط برقرار کند و نیاز کارمندان را بداند تا در جهت رفع آن ها تلاش کند و در مقابل، کارمندان هم برای رسیدن شما به اهدافتان کمک می کنند و عملکرد بهتری دارند.

اما ممکن است افراد یک سازمان به هر دلیلی با مدیر ارتباط برقرار نکنند مثلا مدیر در سازمان حضور نداشته باشد، یا سازمان چند شریک داشته باشد و یا کارمندان از مدیر خود خجالت بکشند و نتوانند با او ارتباط برقرار کنند به همین دلیل هر سازمان باید یک بخش به عنوان منابع انسانی داشته باشد تا کارمندان نارضایتی خود را بیان کنند و این بخش با مدیر سازمان ارتباط برقرار کند و نظرات، انتقادات و پیشنهادات کارمندان را به مدیر منتقل کند.

روابطی که شما به عنوان یک مدیر با کارمند خود برقرار می کنید باید کاملا متعادل باشد و بر پایه احترام باشد یعنی شما به عنوان یک مدیر باید در عین صمیمی شدن با کارمندان، احترام خودتان را حفظ کنید یعنی صمیمیتی که با کارمندانتان دارید باید بر پایه احترام باشد پس در زمان مناسب فضای صمیمی ایجاد کنید اما این صمیمیت نباید به روند کار شما لطمه وارد کند تا دچار چالش نشوید.

روابط شما با کارمندانتان و صمیمیتی که بین شما برقرار می شود، می تواند مسئولیت پذیری افراد را بیشتر کند. همانطور که می دانید اگر شما در یک محیط دوستانه کار کنید علاقه بیشتری به انجام کار خود دارید پس این صمیمیتی که با حفظ حد و مرزها با کارمندان خود ایجاد می کنید می تواند احساس مسئولیت بیشتری به افراد بدهد تا کار خود را به نحو احسن انجام دهید.

این مطلب را از دست ندهید:روش های ایجاد انگیزه برای کارکنان

اما چگونه می توان با حفظ حد و مرزها صمیمیتی ایجاد کرد و احترام شما حفظ شود تا شاهد افزایش مشارکت کارکنان هم باشید؟

برای ارتباط صحیح با کارمندان و پرسنل خود، می توانید پس از یک جلسه طولانی که با قاطعیت انجام شده و صحبت های جدی که داشتید، یک لحن صمیمانه تر داشته باشید تا کارمندان شما، راحت تر بتوانند نظرات خود را بیان کنند. شما به عنوان یک مدیر، از همان ابتدای فعالیت خود باید طوری رفتار کنید که کارمندان شما بفهمند با حفظ حریم مشخصی که رفتار شما تعیین می کند، مسیر و هدف همه شما یکی است و می توانند برای رسیدن به اهداف سازمان از انرژی و حمایت شما استفاده کنند. پس ابتدا سعی کنید اعتماد کارمندان خود را جلب کنید، یک رابطه صمیمانه ایجاد کنید تا استرس کارکنان در محل کار از بین برود، کارمندان با هم متحد و همدل شوند و برای رسیدن به یک هدف تلاش کنند.

بحث ها و جلسات سازمانتان را کاملا منطقی و جدی برگزار کنید تا جلساتی مفید داشته باشید اما آنقدر خشک و جدی نباشید که کسی تمایلی به اظهار نظر نداشته باشد. همچنین بهتر است بتوانید خشم خود را کنترل کنید تا زمانی که یک بحث جدی و یا یک چالش و مشکل پیش آمد بتوانید به خوبی تیم را مدیریت کنید و بدون ایجاد دلسردی، بتوانید نتیجه خوبی دریافت کنید.

  رابطه دوستانه با کارمندان چه تاثیری بر افزایش مشارکت کارکنان دارد؟

داشتن یک رابطه گرم و صمیمی بر پایه احترام و توجه متقابل می تواند یک محیط کاری خوب و دوستانه برای شما ایجاد کند اما باید بتوانید آن را مدیریت کنید. گاهی اوقات صمیمیت بیش از حد با طرف مقابل باعث سهل انگاری شده و کار شما جدی گرفته نمی شود پس باید طرف مقابل خود را به خوبی بشناسید و با هر فرد طبق ظرفیتی که دارد صمیمی شوید . رابطه دوستانه بین کارمند و رئیس می تواند سبب همدلی بیشتر اعضا، مشارکت و تعهد بیشتر برای انجام دادن امور به نحو احسن و همچنین کم شدن استرس هنگام کار شود.

مزایای مدیریت مشارکتی

  • اگر مدیریت مشارکتی در سازمان ها به درستی انجام شود مزایای زیادی برای شما دارد چون مشارکت گروهی و فردی اعضا را افزایش می دهد . تمام مسائل مربوط به سازمان شما به بهترین شکل برطرف می شود پس سعی کنید به صورت مداوم با کارکنان خود ارتباط برقرار کنید تا افراد مرتبط با سازمان خود را ترغیب کنید که به تحقق اهداف سازمان شما کمک کنند.
  • مدیریت مشارکتی می تواند بر عملکرد تمام کارکنان شما تاثیر بگذارد و به آن ها برای رسیدن به اهداف مجموعه کمک کند. اگر مدیران از کارکنان خود اطلاعات بگیرند و آن ها را برای ایده پردازی تشویق کنند، قطعا کارمندان هم سعی می کنند خلاق باشند تا بهترین نظریه ها را ارائه کنند و این کار باعث افزایش مشارکت کارکنان شما در بحث های سازمانتان خواهد شد و رضایت شغلی کارکنان را بیشتر می کند.
  • مدیریت مشارکتی می تواند به سازمان شما کمک کند که در کمترین زمان ممکن، مشکلات سازمان خود را بهترین نحو حل کنید.
  • مشارکت کارکنان بیشتر می شود، فضایی کاملا دوستانه و خلاق شکل می گیرد که به مرور زمان سبب جذب افراد بیشتری در سازمان شما و گسترش کسب و کار شما خواهد شد.
  • با کمک ایده هایی که از کارمندان خود دریافت می کنید می توانید در جهت افزایش کیفیت محصول یا خدماتی که ارائه می کنید تلاش کنید پس رضایت مشتریان شما نیز بیشتر می شود و بازدهی کسب و کار شما چند برابر خواهد شد.
  • همیشه کمک گرفتن از چند ذهن خلاق نتیجه بهتری از یک ذهن خلاق خواهد داشت پس سعی کنید با افزایش مشارکت کارکنان در سازمانتان، پویایی کسب و کار خود را بالا ببرید.
  • اگر شما از تیم خود مطمئن باشید و اطمینان داشته باشید که تمام اعضا با تمرکز کامل در حال فکر کردن برای حل مشکلات سازمان شما هستند و مسئولیت پذیر هستند، نیازی به نظارت دائمی بر رفتار کارکنان و عملکرد آن ها نخواهید داشت پس تمرکز شما برای حل مسائل سازمان و پیشبرد اهداف اصلی سازمان و همچنین پیشرفت کسب و کارتان بیشتر خواهد شد.

روش های ترویج مدیریت مشارکتی در سازمانها برای افزایش مشارکت کارکنان

مدیران مجموعه ها، به روش های مختلفی می توانند ایده های کارمندان خود را دریافت کنند یعنی مدیریت مشارکتی انواع مختلفی دارد که به شرح زیر است:

  • مدیریت مشارکتی به سبک مشاوره ای یکی از روش های دریافت نظرات کارمندان شماست. در این روش مدیران مجموعه طبق مسائلی که برای سازمان به وجود آمده، نظر کارمندان را می پرسند و قبل از نهایی شدن تصمیمات آن ها را بررسی می کنند.
  • یکی دیگر از روش های افزایش مشارکت کارکنان توسط مدیریت مشارکتی، تصمیم گیری مشترک با کارکنان است یعنی شما یک جلسه برگزار می کنید و از تمام اعضای تیم خود درخواست می کنید که در جلسه شما حضور داشته باشند تا ایده پردازی کنند.
  • اگر کارمندان یک سازمان سهمی در آن مجموعه داشته باشند همه اعضای تیم به عنوان سهام دار شناخته شده و در تصمیم گیری های شرکت، مشارکت می کنند.

روش های مختلف اجرای مدیریت مشارکتی

  • مدیریت مشارکتی در سازمانها به روش های مختلفی انجام می شود اما هدف تمام این روش ها، افزایش بازدهی کارکنان و رضایت شغلی آن هاست که در نهایت به شما در رسیدن به اهداف سازمانتان کمک می کند. برای مثال یکی از سبک های مدیریت مشارکتی دریافت نظرات و بازخوردهای مختلف کارکنان درباره مشکلات سازمان و تصمیماتی که قرار است گرفته شود می باشد تا راه حلی برای مشکلات مجموعه یا پیشرفت سازمان پیدا کنند. اگر شما نظرات افراد مختلف را بپرسید و از ایده های آن ها استفاده کنید قطعا می توانید طبق نظریه هایی که دریافت می کنید ایده های کامل تری بسازید.
  • اما همانطور که می دانید کارکنان برای اینکه بتوانند درباره مشکلات سازمان یا پیشبرد اهداف شما ایده بدهند باید درباره سازمان شما اطلاعات داشته باشند پس اگر شما هم مدیر یک مجموعه هستید و قصد دارید با کمک مدیریت مشارکتی شاهد افزایش مدیریت کارکنان باشید باید اطلاعاتی درباره شرکت و اهداف نهایی سازمان خود به کارکنانتان ارائه کنید تا کارمندان شما به صورت آگاهانه نظر بدهند.
  • از افرادی با قابلیت رهبری و روحیه ای تیمی برای ارتباط با کارکنانتان استفاده کنید تا مدیریت مشارکتی در سازمان شما به بهترین نحو انجام شود.
  • پس در نهایت برای دریافت بهترین نتیجه از مدیریت مشارکتی لازم است جلساتی منظم برای ایده پردازی تشکیل دهید تا کارمندان تشویق شوند ایده پردازی کنند، به مسائل شما فکر کنند و خلاق شوند.
  • در صورتی که کارمندان شما نیاز به آموزش دارند، به آن ها کمک کنید موارد لازم را یاد بگیرند تا با آگاهی بیشتری برای ایده پردازی فکر کنند. این افراد می توانند کمک بسیار زیادی به مدیریت رهبری سازمان شما داشته باشند. بهتر است کارمندان شما در فضایی دوستانه و صمیمی کار کنند تا به بهترین شکل بتوانند ایده پردازی کنند.

روش های افزایش خلاقیت کارکنان

  • برای اینکه کارکنان شما در مجموعه ای که هستید بهتر بتوانند از خلاقیت خود استفاده کنند و ایده پردازی داشته باشند باید دید بازتری به آن ها بدهید تا به هدف گذاری شما کمک کنند و در راستای پیشبرد اهداف سازمان شما، به تیم شما کمک کنند.
  • در واقع شما برای اینکه یک تیم خلاق داشته باشید باید ذهنیت کارکنان خود را نسبت به هدفی که تعیین کردید باز کنید تا افراد متوجه شوند که شما چه می خواهید و همگی برای رسیدن به یک هدف واحد تلاش کنند. پس چشم اندازی مشترک بین تمام اعضای تیم خود به وجود بیاورید تا آینده شرکت شما تضمین شود.
  • امکان کار گروهی را در تیم خود بیشتر کنید تا کارمندان شما با هم یک رابطه صمیمانه داشته باشند و از طریق همفکری با یکدیگر، بهتر بتوانند ایده پردازی کنند چون دور هم جمع کردن کارکنان روحیه و انگیزه تیم شما را برای ایده پردازی بیشتر می کند. اگر کارکنان شما از خلاقیت خود در انجام کارهای مربوط به سازمانتان استفاده کنند قطعا کسب و کار شما در تمام زمینه ها پیشرفت می کند.

پس می توان گفت قرار گرفتن کارمندان کنار هم، در محیطی غیر از محیط کار، باعث شکوفایی خلاقیت کارکنان می شود چون از طریق همفکری با یکدیگر، یک هدف واحد برای آینده کاری خود پیدا می کنند و برای رسیدن به آن هدف، هرکاری می کنند.

سخن پایانی

اگر مدیریت مشارکتی به درستی انجام شود می تواند روابط کارکنان و مدیران شرکت ها را بهتر کند، انگیزه کارکنان را برای انجام کارها به بهترین شکل افزایش دهد و کارکنان با نهایت خلاقیت خود، تلاش کنند که مشکلات سازمان را برطرف کنند پس در سریع ترین زمان ممکن، به اهداف سازمان خود می رسید، رضایت مشتریان شما بیشتر می شود و سهم بزرگی از بازار را دریافت می کنید اما برای اینکه بهترین بازدهی را از مدیریت مشارکتی دریافت کنید لازم است اصول مدیریت مشارکتی را بدانید که در این راستا تیم گروه نرم افزاری داتیس، نرم افزار نظام پیشنهادها را طراحی کرده تا با کمک فناوری اطلاعات بتوانید مدیریت مشارکتی را در سازمانتان به بهترین شکل انجام دهید و در سازمان خود یک فضای مناسب برای ارتباط با کارمندان یا مشتریان خود ایجاد کنید و در این فضای دوستانه ای که ایجاد می کنید از نظراتی که می دهند استفاده کنید تا مشکلات سازمانتان را برطرف کنید و سریع تر به اهداف سازمان خود برسید.

این نرم افزار برای افزایش مشارکت کارکنان بر اساس مدل  BPMN و طبق استاندارد نظام پیشنهادها طراحی و اجرا شده که به شما کمک می کند یک فضای کاملا دوستانه در محیط کار خود به وجود بیاورید تا بدون در نظر گرفتن جایگاه شغلی همکارانتان بتوانید از ایده ها و خلاقیت آن ها برای پیشبرد اهداف سازمان خود استفاده کنید.

با کمک نرم افزار نظام پیشنهادها گروه طراحی نرم افزار داتیس، شما می توانید روش های تشویق کارکنان خود را بیاموزید تا یک تیم کاملا مسئولیت پذیر و خلاق برای خود ایجاد کنید و با کمک خلاقیت و ایده پردازی آن ها، برای رشد سازمان خود تلاش کنید.

استفاده از نرم افزار نظام پیشنهادها چه کمکی به مدیریت مشارکتی و افزایش مشارکت کارکنان می کند ؟

با کمک این نرم افزار شما می توانید یاد بگیرید که چگونه یک محیط دوستانه در تمام نقاط شرکت خود ایجاد کنید و خلاقیت کارمندان خود را بیشتر کنید. حس همکاری و مسئولیت پذیری کارکنان خود را بیشتر کنید و با کمترین هزینه، مسائل و مشکلات خود را حل کنید و بیشترین بازدهی را دریافت کنید. اگر مدیریت مشارکتی در سازمان شما به نحوی انجام شود که بتوانید روحیه کار تیمی را در کارکنان خود افزایش دهید فرصت ارائه پیشنهاد را به آن ها می دهید پس تصمیم گیری در سازمان شما به بهترین نحو انجام می شود و شاهد افزایش مشارکت کارکنان در تصمیم گیری های سازمان خود خواهید بود و هدف گذاری مجموعه شما بهتر می شود.

برای مشاهده سایر مزایای نرم افزار نظام پیشنهادها و تاثیر آن در مدیریت مشارکتی سازمان ها، می توانید به این لینک مراجعه کنید.

خروج از نسخه موبایل