گروه نرم افزاری داتیس

چطور کارکنانی وفادار داشته باشیم؟

مزایای وفاداری کارکنان به سازمان - گروه نرم افزاری داتیس

منابع انسانی یکی از مهمترین سرمایه های هر سازمان است. اگر شما هم سازمانی دارید که نیروهای شما بعد از مدتی کار کردن در شرکت، استعفا می دهند و دیگر تمایلی به کار کردن با شرکت شما ندارند حتما به دنبال دلیل استعفای کارمندان خود هستید چون همانطور که می دانید از دست دادن نیرو هزینه های زیادی برای شما خواهد داشت. اکثر اوقات دلیل استعفای نیرو، رفتار بد رئیسان یا بالادستان است. رئیس هر مجموعه می تواند با ناآگاهی هایی که دارد، سبب ناراحت شدن کارمندان و استعفای آن ها شود اما چطور می توان کارمندی وفادار داشت؟ وفاداری کارکنان به سازمان چه مزایایی دارد؟ استعفای کارکنان از شرکت چه هزینه هایی می تواند برای ما داشته باشد؟ تمام این موارد را در این مقاله از تیم تولید محتوای داتیس بررسی کردیم و در انتها راه حل داتیس را برای افزایش وفاداری کارکنان به سازمان بیان کردیم. با ما همراه باشید!

هر چقدر کارکنان یک سازمان وفادارتر باشند و مدت زمان بیشتری با شرکت همکاری کنند، حرفه ای تر می شوند و شناخت بهتری نسبت به کار، هدف کلی سازمان و …. کسب می کنند بنابراین احتمال موفقیت سازمان بیشتر می شود.  تحقیقات نشان داده که حفظ و پرورش نیروی کار وفادار فواید زیادی دارد و می تواند در پیشرفت سازمان تاثیر بسزایی داشته باشد.  اما چه عواملی می تواند در وفاداری کارکنان به سازمان و منابع انسانی تاثیرگذار باشد؟

عوامل مهم مؤثر بر وفاداری کارکنان

طبق تحقیقاتی که انجام شد، رایج ترین عوامل وفاداری کارکنان منابع انسانی شامل موارد زیر است:

  1. همکاران
  2. رهبران یا رئیسان
  3. ویژگی های شغلی
  4. سیستم پاداش
  5. فرهنگ سازمان
  6. محیط کار
  7. فرصت یادگیری

این 7 مورد از موثرترین عوامل وفاداری کارکنان به سازمان هستند که هر کدام به نوبه خود می تواند تاثیر زیادی بر عملکرد سازمان و میزان وفاداری کارکنان به سازمان داشته باشد که در ادامه قرار است این موارد را باهم بررسی کنیم.

همانطور که می دانید کارکنان هر سازمان از اجزاء اصلی سازمان هستند و وفاداری کارکنان به سازمان و منابع انسانی یک نقطه قوت برای شما محسوب می شود چون سبب پایدار بودن شرکت و پیشرفت روزافزون شما خواهد شد. هر سازمان با  افزایش انگیزه کارکنان خود می تواند کارکنانی وفادار داشته باشد که به صورت پیوسته علاقمند به همکاری با شرکت هستند و به فکر استعفا نمی افتند.

وفاداری کارکنان به سازمان - گروه نرم افزاری داتیس

نقش همکاران در میزان وفاداری کارکنان به سازمان

داشتن دوست در محیط کار، می تواند حس خوبی به شما القا کند. اگر محیط کار در سازمان شما رقابتی باشد، فواید زیادی دارد اما ممکن است این رقابت شدید، حس دوستی را بین کارمندان از بین ببرد و یک فضای کاملا خشک و بی روح ایجاد کند. بنابراین بهتر است با روش های مختلف مانند برگزاری مهمانی یا جلسات یا زمان هایی غیرکاری در بیرون از محل کار، روابط دوستانه و صمیمانه ای با کارمندان برقرار کنید. این کار هم سبب بهتر شدن روابط مدیر با کارمند می شود هم به بهبود روابط بین کارمندان کمک می کند. در نهایت این محیط دوستانه ای که در محل کار شما به وجود می آید، سبب همکاری بیشتر کارمندان با هم می شود و نتیجه بهتری دریافت می کنید.

تاثیر رهبر یا رئیس شرکت در استعفای کارکنان

بدرفتاری سازمانی یکی دیگر از عواملی است که سبب استعفای کارکنان می شود. شما به عنوان مدیر سازمان مجاز به انجام رفتار نامطلوب نیستید. اگر رفتار شما با کارکنان مطلوب نباشد و به آن ها بی احترامی شود، عملکرد منفی و مخربی برای سازمان به ارمغان می آورد. رفتارهای هر مدیر باید در حوزه مدیریت رفتار سازمانی باشد و در قالب بدرفتاری سازمانی نباشد. برای مثال اگر شما به عنوان مدیر، هنجارهای سازمانی را بشکنید و با کارمندان خود مانند یک برده رفتار کنید، یا بخواهید قلدری کنید، لجبازی کنید و یا بدرفتاری کلامی داشته باشید به آن بدرفتاری سازمانی می گویند که از سوی رئیس یا رهبر یک تیم معمولا اتفاق می افتد، این بدرفتاری ها در سازمان می تواند منجر به استعفای کارکنان شود و شما در نهایت به اهداف اصلی سازمان خود نمی رسید.

راه حل:

برای اینکه کارکنان شما به دلیل بدرفتاری سازمانی، استعفا ندهند چه باید کرد؟ شما باید بر اساس هنجارهای سازمانی و قوانینی که گذاشتید رفتار کنید و احترام کارکنان را حفظ کنید. قطعا داشتن یک محیط خوب و دوستانه، بهره وری کارکنان را افزایش می دهد.

ویژگی های شغلی در وفاداری کارکنان به سازمان

هر فردی که در سازمانی مشغول به کار می شود، اگر به کار خود علاقمند باشد، قطعا به فکر از دست دادن کار خود نمی افتد. تحقیقات نشان داده کسانی که در بخشی از سازمان که به آن علاقمند هستند کار می کنند، رضایت شغلی بیشتری دارند و مدت زمان بیشتری به آن کار مشغول می مانند. بنابراین ویژگی های شغل هر فرد، باید متناسب با علایق و استعداد او باشد تا به کار خود علاقمند شود. در نهایت کسانی که به شغل خود علاقه دارند، وفاداری بیشتری به سازمان خواهند داشت و کار خود را از دست نمی دهند.

تاثیر سیستم پاداش در وفاداری کارکنان به سازمان

پاداش در هر سازمان به مدیریت کمک می کند که کارمندانی وفادار و فعال داشته باشد. زمانی که شما از کارکنان خود تقدیر کنید و قدردان زحمات آن ها باشید، قطعا انگیزه کارکنان برای بهتر کار کردن بیشتر می شود و سازمان شما سریع تر به اهداف خود می رسد. اگر شما از سیستم پاداش در سازمانتان استفاده کنید، کارکنان خلاقیت و ایده پردازی بهتری خواهند داشت و از تمام توان خود برای کار کردن استفاده می کنند تا پاداش بیشتری بگیرند و تشویق شوند اما فرض کنید شما زمانی که کارکنان کاری را به درستی انجام می دهند یا خلاقیت خرج می کنند و کار را به نحو احسن انجام می دهند به صورت طلبکارانه با آن ها برخورد کنید! این رفتار کارکنان را دلسرد می کند اما با تشویق کردن و پاداش دادن به کارکنان، می توانید علاقه آن ها را به کار کردن در شرکت بیشتر کنید، حس رقابت را در کارکنان خود افزایش دهید، انگیزه کارکنان را بیشتر کنید و در نهایت بهترین عملکرد و بازدهی را از آن ها دریافت کنید.

فرهنگ سازمان در وفاداری کارکنان به منابع انسانی

هر سازمانی بر اساس نوع فعالیتی که دارد، یک فرهنگ خاص دارد و هیچ دو سازمانی فرهنگ های مشابه یکدیگر ندارند. برای مثال شما می توانید هر سال یک جشن در سازمان خود برگزار کنید و از کسانی که بیشترین فروش را داشتند تقدیر کنید و آن ها را به بقیه معرفی کنید و پاداشی برای آن ها در نظر بگیرید سپس درجه و سمت شغلی کارکنانی که بیشترین فروش را داشتند ارتقا دهید. با این کار بقیه کارکنان انگیزه می گیرند که در سال جدید بهتر کار خود را انجام دهند و به کیفیت کار خود توجه کنند. این روش تشویق کردن کارکنان می تواند در هر سازمان بنابر نوع فعالیتی که دارد متفاوت باشد. بنابراین اگر فرهنگ سازمان شما طوری باشد که بتوانید انگیزه کارکنان را بیشتر کنید قطعا کارکنانی وفادار خواهید داشت که سازمان را ترک نمی کنند.

تاثیر محیط کار در وفاداری کارکنان

کارکنان شما برای اینکه وظیفه خود را به نحو احسن انجام دهند نیازمند امکاناتی هستند که باید برایشان فراهم کنید. محیط کار باید شرایط لازم و منابع لازم برای فعالیت کارکنان را داشته باشد. اگر امکانات لازم را برای کارکنان خود فراهم نکنید و از آن ها توقع داشته باشید که کار خود را به خوبی انجام دهند کارها به درستی پیش نمی رود و زمانی که شما نارضایتی خود را از کار کردن کارکنان اعلام کنید ناراحتی به وجود می آید. پس باید طبق منابع و امکاناتی که در اختیار آن ها قرار می دهید توقع داشته باشید که کار را به شما تحویل دهند و توقعی بیشتر از محیطی که برایشان فراهم کردید نداشته باشید تا دلسرد نشوند و به سازمان شما وفادار بمانند.

فرصت یادگیری در سازمان

همه ما به پیشرفت در کارمان علاقمند هستیم و قطعا چیزهایی وجود دارد که ما بلد نیستیم و نمی دانیم. اگر در سازمان خود محیطی برای یادگیری کارکنان فراهم کنید آن ها امکان پیشرفت در سازمان را خواهند داشت بنابراین دلگرم می شوند که با سازمان شما همکاری کنند و به فعالیت خود ادامه دهند.

از دست دادن کارکنان چه معایبی برای سازمان دارد؟

جذب نیروی جدید برای شرکت هزینه زیادی دارد چون استخدام یک نیروی جدید زمان زیادی لازم دارد، آموزش دادن به فردی که جدیدا استخدام کردید زمان بر است و این می تواند پیشرفت سازمان شما و برنامه ریزی که برای رسیدن به اهدافتان کردید را به تعویق بیاندازد. از دست دادن نیروها و کارمندان، می تواند سبب ضرر مالی، ضرر از دست دادن زمان، هزینه آموزش برای تربیت نیروی جدید، از دست دادن  دانش و اطلاعات و تجربیات کارکنان قدیمی، کاهش اطمینان شغلی، کاهش سطوح عملکرد سازمان و افزایش هزینه جستجوی نیروی جدید برای سازمان می شود.

جمع بندی

همانطور که می دانید حفظ نیروی قدیمی و کارکنان فعلی هزینه کمتری نسبت به جذب نیروی جدید دارد. پس بهتر است برای حفظ کارکنان و افزایش وفاداری کارکنان به سازمان اقدامات لازم را انجام دهید. اولین چیزی که باید بدانید شناخت نیاز کارکنان است. شما باید نیازهای کارکنان خود را بدانید و با شناخت کاملی که از آن ها دارید، امکانات محیطی را بر اساس نیاز آن ها فراهم کنید.

با تقویت روحیه تیمی هم می توانید مشارکت کارکنان را بیشتر کنید، ارتباط بین کارکنان را بهتر کنید و عملکرد و بازدهی سازمان را بهتر کنید. همچنین می توانید در کارکنان خود احساس ارزشمندی ایجاد کنید تا وفاداری کارکنان به سازمان بیشتر شود و تمایل بیشتری برای کار کردن با شما داشته باشند. اما این ارزشمندی چگونه ایجاد می شود؟ شما می توانید با شنیدن حرف های کارکنان، نیازهایشان، خواسته هایی که دارند، امکاناتی که نیاز دارند، حقوق درخواستی، ایده ها و خلاقیت هایی که دارند، پیشنهاداتی که برای پیشرفت سازمان دارند و… شناخت کاملی از آن ها به دست آورید و بر اساس میزان توانایی کارکنان و استعدادی که دارند، به آن ها بها دهید. یکی از پیشنهادات ما به شما، استفاده از نرم افزار نظام پیشنهادات است. با کمک نرم افزار نظام پیشنهادها، امکان دریافت و بررسی پیشنهادهای کارکنان و بهره گیری از ابتکارات، خلاقیت ها و تخصص آن ها برای شما فراهم شده و انگیزه و رضایت کارکنان به همراه بهره وری سازمان افزایش خواهد یافت. همچنین با استفاده از سامانه نظام پیشنهادها کارکنان تشویق می شوند که به محیط و فرایندهای کاری مرتبط با خود توجه ویژه ای داشته باشند، مشکلات سازمان را در نظر بگیرند و برای آن به دنبال چاره باشند سپس با ارائه راه حل های مناسب، فرایندهای مربوط به خود و سپس امور سازمان را بهبود ببخشند.

سامانه نظام پیشنهادات و ایده مزایای زیادی برای سازمان ها دارد که برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید به صفحه مربوطه این سامانه مراجعه کنید و اطلاعات تکمیلی را مشاهده کنید یا می توانید با کارشناسان ما در گروه نرم افزاری داتیس تماس بگیرید و بر اساس نیازتان و مشکلی که در سازمان دارید، بهترین راه حل را پیدا کنید.

این مطلب را از دست ندهید : ایزو 10002 و رضایت مشتری

خروج از نسخه موبایل