گروه نرم افزاری داتیس

راهنمای گام به گام تدوین نقشه دانش در سازمان

در این مقاله مطالبی در مورد مزایا نقشه دانش، چرایی و چگونگی تدوین یک نقشه دانش را به همراه برخی از مفاهیمی که هنگام انجام این کار باید در نظر گرفته شوند با هم بررسی کنیم و شما را با مدیریت دانش آشنا خواهیم کرد.

نقشه دانش چییست؟

نمایش نقشه دانش
نقشه دانش

نقشه دانش یک تصویر بصری است، مانند مثال بالا، که نشان می دهد کجا می توان دانش را در یک شرکت یا سازمان یافت. به جای اطلاعات، دانش را شامل می شود، و آن دانش به جای قابل  جستجو بودن ، قابل دسترسی است.

در اینجا توضیحاتی را برای درک بهتر این مفهوم ارائه می دهیم. شما با راهنمای گام به گام تدوین نقشه دانش می توانید به سادگی و با ابزارهایی که در اختیار دارید، دانش سازمانی را بدست بیاورید.

دانش در مقابل اطلاعات

کلید تدوین نقشه دانش خوب، اجتناب از داده و اطلاعات غیرضروری است. بهترین راه برای جلوگیری از داده های غیر ضروری داشتن تعریف روشنی از اینکه چه چیزی به عنوان گره های اصلی دانش واجد شرایط است و چه چیزی نیست.

اینجاست که مفهوم «گره دانش» اهمیت پیدا می‌کند. این بسیار مهم است، زیرا اغلب پلتفرم های اشتراک دانش از اطلاعات اضافی رنج می برند. این مساله به ابتکار نقشه برداری دانش آسیب می رساند. اطلاعات بیش از حد به نویز تبدیل می شود و نویز مانع دسترسی افراد به مهم ترین محتوا می شود.

 این تعریف را از داونپورت و پروساک قابل توجه است :

“دانش شکل با ارزشی از اطلاعات است که آماده به کارگیری در تصمیمات و اقدامات است می باشد، دانش از اطلاعات ناشی می شود همانطور که اطلاعات از داده ها به دست می آید.”

دانش را جستجو نکنید، به آن دسترسی داشته باشید

همیشه این سوال مطرح می شود که: “آیا نباید فیلد جستجو داشته باشیم؟”

ما آنقدر به جست‌وجوی اطلاعات عادت کرده‌ایم که وقتی کسی از جستجوی دانش دلسرد می‌شود تعجب میکنیم. اما به جای جستجو، باید به دانش دسترسی پیدا کرد. وقتی ما به دنبال دانش هستیم، در بهترین حالت ، بهترین چیزی که اتفاق می افتد این است که آنچه را که به دنبالش هستیم پیدا می کنیم ولی وقتی با پیمایش نقشه دانش به دانش دسترسی پیدا می کنیم، چیزهایی را کشف می کنیم که نمی دانستیم وجود دارند. ما همچنان به درک سریعی از انچه که ما به عنوان یک گروه میشناسیم ،انچه که در دسترس داریم و آنچه در دسترس نداریم ولی دوست داریم تا در دسترس مان قرار بگیرد می رسیم.

بسیاری از ما در هنگام تکمیل جستجو در پایگاه داده سطوح مختلفی از ناامیدی را تجربه کرده ایم. غالباً رایانه فهرستی از 20 مورد یا بیشتر را با عناوین مبهم و مشابه برمی‌گرداند و ما را مجبور می‌کند تا فایل‌ها را باز کنیم. من می توانم به شما اطمینان دهم که جستجو سریعتر از دسترسی نیست.

مزایای نقشه برداری دانش چیست؟

تدوین نقشه دانش به سازمان ها کمک می کند تا از دانش و تجربه های خود در فعالیت های روزمره به بهترین شکل بهره برده و برای افراد دیگر در سازمان قابل دسترس باشد. همچنین، تدوین نقشه دانش به سازمان ها کمک می کند تا دانش خود را در دسترس عموم قرار دهد و از تکرار اطلاعات و انجام دوباره کارهایی که قبلا در سازمان انجام شده، جلوگیری شود.

با تدوین نقشه دانش، سازمان ها می توانند از منابع داخلی خود به بهترین شکل استفاده کنند و به رشد و پیشرفت دائمی خود بپردازند. در نتیجه، تدوین نقشه دانش به عنوان یک ابزار مهم در بهره برداری از دانش، هوش جمعی و تجربه های موجود در سازمان بسیار حائز اهمیت است. با تدوین نقشه دانش، اعضای تیم می توانند در شاخه های مختلف نقشه حرکت کنند و آنها را به گروه های از گره ها و نقشه های جدید هدایت کنند. و بیشتر دارایی ها را می توان از طریق مسیرهای مختلف به دست آورد، زیرا افراد مختلف فرآیندهای فکری متفاوتی را دنبال می کنند.

هدف تدوین نقشه دانش چیست؟

هدف اصلی تدوین نقشه دانش، بهبود دسترسی و به اشتراک گذاری دانش در یک سازمان است. با استفاده از نقشه دانش، می‌توانید دانش موجود در یک سازمان را به بهترین شکل ممکن با دیگران به اشتراک بگذارید و از آن برای مقاصد آموزشی و توسعه دانش دیگران استفاده کرد. همچنین حفظ و ارتقای دانش در قالب یک بستر منظم دیگر هدف اصلی است.

این مطلب را از دست ندهید : انواع سیستم هایی مدیریت دانش چیست؟

چگونه یک نقشه دانش بسازیم

یک شرکت را در نظر بگیرید که حوزه فعالیت آن یافتن و پرورش ایده های جدید و نو است. اسم این شرکت “ایده پردازان”  است. این شرکت در جشنواره ای برای یافتن سرمایه گذار ایده‌ی نوآورانه خود و معرفی آن شرکت خواهد کرد. تیم های مختلف شرکت در این جشنواره فعالیت خواهند داشت. «حامیان مالی»، «برندینگ»، «تولید»، «برنامه»، «داوطلبان» و … . هر کدام از گروه ها وظایف تعریف شده ای دارند. به عنوان مثال تیم حامیان مالی در این جشنواره باید اسپانسر های بالقوه ای بیابند. ما با تیم حامیان مالی پیش خواهیم رفت تا گام به گام تدوین نقشه دانش یا همان گراف دانش برای رسیدن به اهداف برنامه ریزی شده و کسب دانش بلند مدت را با هم انجام دهیم.

به یاد داشته باشید، هنگامی که شروع به جذب دارایی های دانش می کنیم، توجه ویژه ای به انجام آن داشته باشیم به گونه ای که یافتن و استفاده مجدد توسط تیم حامیان سال آینده آسان باشد.

قدم اول: موضوع نقشه دانش خود را مشخص کنید

تیم یک نقشه اولیه کاملاً باز می کند که آن را “حامیان مالی” می نامیم. حوزه تمرکز این نقشه دانش های مرتبط با معامله با حامیان مالی خواهد بود و ما انتظار داریم سایر تیم ها نیز همین کار را با دامنه های خود انجام دهند. فعلاً ما فقط بر روی نقشه خود تمرکز خواهیم کرد و در مرحله بعد شروع به اتصال این دانش با سایر نقشه ها خواهیم کرد.

قدم اول: جذب حامی مالی

قدم دوم : اولین گره خود را آماده کنید

قبل از شروع پروژه می توان اضافه کردن گره ها را به نقشه اولیه شروع کرد. میتوان پیش از ایجاد و تدوین نقشه دانش، مشخص کرد که چه گره هایی داریم، اما ممکن است در ابتدای کار ندانیم که چه گره هایی خواهیم داشت. برای این کار میتوانیم با یک گره اصلی شروع کنیم و گره ها رو به ترتیب اضافه کنیم.

به عنوان مثال، در اولین جلسه خود در مورد جمع آوری حامیان مالی، می توانیم برخی از کارهایی را که انتظار داریم به زودی انجام دهیم را تعریف کنیم. می‌توانیم تصور کنیم که امکان دارد ارائه‌ای را به حامیان مالی بالقوه ارائه دهیم. این ارائه توضیح خواهد داد که ماموریت ایده پردازان چیست، ایده در مورد چیست، و چرا آنها باید با ما همکاری کنند. برای این کار، می‌توانیم گره ای را به نقشه اضافه کنیم و آن را «اولین ارائه به حامیان مالی» بنامیم. این اولین نود دانش ماست.

قدم دوم :فعالیت با حامیان مالی

بیایید اکنون چند گره دیگر را پیدا کنیم که پیش‌بینی می‌کنیم به آن‌ها نیاز خواهیم داشت:

با فرض اینکه اسپانسر ایده ما را جالب بداند، از ما خواسته می شود که یک پروپوزال ارائه دهیم. در اینجا ما به طور مفصل ارزشی را که باید ارائه بدهیم و مقدار پولی که می‌خواهیم  را توضیح می دهیم. اگر اسپانسر پیشنهاد ما را دوست داشته باشد، باید قرارداد یا توافقی بین طرفین داشته باشیم. و پس از انجام توافق، ما شروع به تحویل آن ارزش به حامیان مالی خواهیم کرد، هر چه که باشد. در حال حاضر، ما آن گره را «فعالیت با حامیان مالی» می نامیم.

قدم سوم : اولین ارزیابی های نقشه دانش

قدم سوم:  اولین دانش گره ها را بدست آورید

ما فهرستی از حامیان مالی نسخه قبلی و همچنین فهرستی از شرکت‌هایی که در فهرست نهایی قرار گرفته‌ا ند  اما هنوز آن ها را ملاقات نکرده‌ایم را داریم. اولین کاری که انجام می دهیم این است که ایمیل را برای حامیان مالی پیش نویس می کنیم. در این ایمیل، ما خودمان را معرفی می‌کنیم و جلسه‌ای را پیشنهاد می‌کنیم تا درباره جشنواره و فرصت‌های موجود برای حامیان مالی احتمالی به آن ها توضیح دهیم.

بنابراین این اولین دانش گره ایمیل است که ما در واقع تولید کرده ایم: ایمیل مقدماتی.

این گره ای است که ما در ابتدا در نقشه پیش بینی نکرده بودیم، اما اکنون معتقدیم ارزش گنجاندن آن را دارد. از آنجایی که افراد مختلف در تیم با حامیان مالی احتمالی ( از جمله تیم‌های نسخه‌های آینده ) ارتباط برقرار می‌کنند، ارزش ثبت و اشتراک‌گذاری را دارد.

توجه داشته باشید که ما به خاطر ساختن گره ها ، دانشی تولید نمی کنیم. ما در حال انجام کارهای عادی روزانه خود هستیم و به محض اینکه دانش در دسترس قرار می گیرد، آن را ثبت می کنیم. بنابراین، ما به نقشه می رویم و محل اضافه کردن دانش را انتخاب می کنیم. ما میتوانیم اگر گره ای داشتیم که این قابلیت را داشته باشد که گره هایی را زیر مجموعه خود داشته باشد، این تغییر را ایجاد میکنیم. به عنوان مثال “ایمیل مقدماتی” و “اولین ارائه به حامیان مالی مقدماتی” زیر مجموعه گره بالاسری با عنوان «نزدیک شدن به حامیان مالی» باشند. این تغییرات به خوانایی و پیمایش سریعتر نقشه دانش کمک میکند، همچنین نقشه مرتب تر خواهد بود. همانطور که در تصویر زیر می بینید، ما یک گره بالاسری جدید به نام “نزدیک شدن به حامیان” ایجاد کرده ایم. ما همچنین “ایمیل مقدماتی” و “اولین ارائه به حامیان مالی” را به داخل آن منتقل کرده ایم.

قدم چهارم:ضمیمه اسناد دانش

قدم چهارم:  دانش را از طریق اسناد ضمیمه کنیم

اکنون که مکانی برای “ایمیل مقدماتی” داریم، فقط باید یک کپی از ایمیل الگو را در پوشه گره ذخیره کنیم. اسناد الزاما متن نخواهند بود. فایل با قالب های مختلف، لینک محتوا، دسترسی به google drive و … باشد.

قدم پنجم: در صورت نیاز، گره خود را به مکان های دیگر اضافه کنید

برخی از گره ها فقط به یک دامنه یا حوزه دانشی خاص تعلق ندارند. به عنوان مثال، موقعی که زمان آماده سازی اولین ارائه فرا رسید، از یکی از گره های کلیدی که توسط هماهنگ کننده عمومی تهیه شده است استفاده خواهد شد. با استفاده ازاین ارائه کلی به عنوان مبنای کار خود، نه تنها در زمان صرفه جویی می کنیم، بلکه از ثبات در کل تیم نیز اطمینان حاصل می کنیم. در واقع ما نقشه دانش را برای منعکس کردن این موضوع تطبیق دادیم. با ارتباط گره ها با یکدیگر قدرت پیماشی درنقشه دانشی بیشتر می شود و افراد به دانش های بیشتری دسترسی پیدا خواهند کرد.

این گره، “ارائه عمومی”، نمونه کاملی از گره ای است که نه تنها دربخش “حامیان مالی” در بسیاری از حوزه های مختلف دیگر هم وجود دارد که بسیار ارزشمند است زیرا این بهترین راه برای اطمینان از اینکه همه اعضای تیم آخرین نسخه دانش آن را دارند، می باشد.

قدم ششم تدوین نقشه دانش

قدم ششم: حوزه های دانشی مختلف را متصل کنید

همانطور که گفته ایم، نقشه های اولیه به ما این امکان را می دهند که یک مسیریابی  فلسفی که مبنی بر هستی/ شناختی است را از حوزه های مختلف دانش ایجاد کنیم. در مسیری که برای دستیابی یک دانش طی میکنیم گره ها و دانش های که با موضوع مد نظر ما منطبق هستند را می یابیم. و با ارتباط حوزه های دانش با یکدیگر، نقشه دانش چند بعدی خواهیم داشت. به پیمایش گره ای به گره ی دیگر دانش هایی را خواهیم یافت از وجودشان بی خبر بودیم و از تاثیر آنها در کارهایمان بی اطلاع بودیم.

در مثال ما، چند طراح روی برندسازی و طراحی کنفرانس کار می کنند. آنها نیز نقشه های دانش را برای به دست آوردن دانش مفید توسعه می دهند، و این نقشه دانش  تحت عنوان”منابع طراحی” در کل تیم استفاده می شود.

این یک حوزه بسیار ارزشمند است، زیرا همه اطلاعاتی که توسط این تیم تولید میشود و به عنوان دانش در نقشه دانش خود می گذارند، برای سایر تیم ها مهم است. نقشه دانش منابع طراحی باید با سایر حوزه های دانشی متصل شوند تا سایرسن بتوانند با پیمایش به دانش های مورد نیاز خود دست یابند.

قدم هفتم: قرار دادن دانش از راه دور

قدم هفتم:  دانش خود را از راه دور در دسترس قرار دهید

نقشه دانش را بر روی بستری باید ایجاد کنیم که افراد در مکانها و موقعیت های مختلف به دانش دسترسی داشته باشند. اعضا باید بتوانند در خارج از شرکت (جشنواره)، داخل شرکت، جلسات، منزل(در زمان دور کاری) و شعبه های دیگر به آن دسترسی داشته باشد. همچنین از آنجایی که نقشه‌های دانش را با سایر اعضای سازمان و کاربران گوناگون به اشتراک می‌گذاریم، باید به افراد دسترسی های تعریف شده بدهیم. برای حفاظت از دانش باید تعریف کنیم، چه افرادی میتوانند مستندات را ویرایش دهند یا چه اعضایی فقط میتوانند آن را مشاهده کنند.

این مطلب را از دست ندهید : مزایای مدیریت دانش چیست؟

همیشه 80 درصد کار قبلا انجام شده است

ممکن است برخی در اینجا با من مخالف باشند، اما  نمی توان هیچ کار یا پروژه ای را به یاد آورد که 80٪ از کار قبلاً انجام نشده باشد. معمولاً متوجه خواهیم شد که کار ما شامل ترکیب دارایی های موجود است. بنابراین می توانم 80٪ از وقت را به آن 20٪ از کاری که تفاوت ایجاد می کند اختصاص داد. با شروع پیشمایش نقشه دانش برای دستیابی دانش مورد نظر، رفته رفته متوجه میشویم بیشتر کار ما توسط افراد دیگر انجام شده است و فقط کافیست از آنها برای ادامه کار خود استفاده کنیم.

در این مثال، اعضا وقتی در حال آماده کردن پروپوزال بودند از گره منابع انسانی و توسعه ایده و طراحی و دیزاین استفاده کردند. بخش اساسی پروپوزال به صورت آماده به دست آمد. در پیمایش گره هایی را کشف کردند که نمی دانستند وجود دارد. در این پیمایش 80 درصد از پروپوزال در کمتر از 30 دقیقه جمع آوری شد.

نکاتی باید در زمان تدوین نقشه دانش به یاد داشته باشیم

  • گره های دانش خود را حول حوزه های دانش سازماندهی کنید صدها گره دانش در هر جامعه و هر سازمانی وجود دارد. اولین توصیه هنگام ایجاد نقشه دانش برای سازمان شما این است که سعی نکنید همه گره های دانش خود را در یک نقشه اولیه جمع آوری کنید. هنگامی که شما و همکارانتان شروع به تدوین نقشه دانش و ایجاد دانش جمعی خود می کنید، باید به آن به عنوان حوزه های دانش فکر کنید. سپس می توانید یک نقشه اولیه را به هر یک از این حوزه ها اختصاص دهید.
  • دامنه فقط گروهی از گره ها است که در یک منطقه خاص ، مشترک هستند. توجه به این نکته مهم است که یک گره می تواند در تعدادی دامنه وجود داشته باشد. این یک ویژگی کلیدی در مقایسه با یک طبقه بندی است.
  • اعضای مختلف سازمان در یک یا دو حوزه تخصص خواهند داشت. این اعضای تیم احساس مالکیت بر این حوزه‌ها را ایجاد می‌کنند، که مهم‌تر از آن چیزی است که به نظر می‌رسد، زیرا فرهنگ شرکت مانع اصلی هر گونه ابتکار مدیریت دانش است.
  • نقشه دانش خود را بسازید تا همه بتوانند از آن استفاده کنند. به خاطر داشته باشید که هر کسی ممکن است در سازمان شما به هنگام جستجوی اطلاعات مفید و کاربردی وارد نقشه دانش دامنه شما بشود.  پس در حالی که نقشه اولیه را ایجاد می کنید، سادگی و راحتی پیمایش را در نظر داشته باشید و سعی کنید تجربه ای خوب برای بازدیدکنندگان ایجاد کنید.
  • توصیه می شود که اگر شروع به دریافت لیست طولانی از موضوعات کردید، آنها را به عنوان موضوعات فرعی گروه بندی کنید. اغلب با گره هایی که بیش از شش یا هفت عنصر ندارند برای ابزیابی طلاعات مناسب تر هستند.

با راهنمای گام به گام تدوین نقشه دانش شروع کنید

آیا تا به حال، چیزی در مورد نقشه دانش می دانستید؟

این مساله مهم است.

 چرا مهم است، چون شما از آن توسط افراد سازمانتان هر روز برای صرفه‌جویی در زمان استفاده کنید و یک نقشه دانش بسازید. برای جمع بندی، مراحل به شرح زیر است:

  1. موضوع نقشه دانش خود را مشخص کنید.
  2. اولین دارایی های خود را در نقشه شناسایی کنید (حتی اگر هنوز آنها را ندارید).
  3. دارایی های دانش را به محض اینکه در دسترس قرار می گیرند، جذب کنید.
  4. آن دارایی ها را به نقشه ضمیمه کنید.
  5. هر کجا که صلاح می دانید دارایی ها را کپی کنید.
  6. دامنه های مختلف خود را به هم متصل کنید.
  7. دانش خود را از راه دور در دسترس قرار دهید.

سخن پایانی

مهمترین وظیفه همه حفظ آگاهی در کار روزانه خود،  است. ما به طور مداوم در حال تولید مطالبی هستیم که مفید و ارزشمند است. اگر تیم شما آن دارایی‌ها را در حین ایجاد آن‌ها ثبت و جذب کرده و به اشتراک بگذارد، به دست آوردن دانش جمعی بسیار آسان‌تر می‌شود.

در این مقاله از گروه نرم افزاری داتیس تلاش کردیم به بیان ساده و با مثال گام به گام شما را در تدوین نقشه دانش راهنمایی کنیم و بینش جدیدی از این موضوع به شما داده باشیم. از همراهی شما صمیمانه تشکر میکنیم.

خروج از نسخه موبایل