گروه نرم افزاری داتیس

اصول مدیریت در کایزن

بهبود مستمر فرآیند ، روشی را برای بهبود کسب و کار شما در هر زمان ارائه می دهد. این که آیا شما اعمال تغییرات افزایشی یا پیشرفتی یا ترکیبی از هر دو را انتخاب می کنید ، می تواند به کاهش ضایعات و بهینه سازی نتایج شما کمک کند. راهکارهای بهبود مستمر می توانند به شما در دستیابی به اهداف تجاری تان کمک کند. مانند هر نوع بهبود فرآیند ، شما باید به یاد داشته باشید که هرگونه تغییر را ردیابی و نظارت کنید تا اطمینان حاصل کنید که به بهبود دست می یابید. نرم افزارهای اتوماسیون می توانند به تجزیه و تحلیل فرآیندهای فعلی و همچنین پیاده سازی راه حل هایی که عملیات را بهینه می کند ، کمک کنند.

در اینجا به اصول بیست گانه مدیریت در کایزن اشاره شده است که می تواند به شما در مدیریت بهبود مستمر در کسب و کارتان کمک کند.

این مطلب را از دست ندهید:ابزارهای استفاده از کایزن

اصول بیست گانه مدیریت در کایزن

  • نگویید چرا این کار انجام نمی شود. فکر کنید چگونه می توانید آن را انجام دهید.
  • در مورد مشکل به وجود آمده نگرانی به خود راه ندهید. همین الان برای رفع آن اقدام نمایید.
  • از وضعیت موجود راضی نباشید. باور داشته باشید که همیشه راه بهتری هم وجود دارد.
  • اگر مرتکب اشتباه شدید ، بلافاصله در صدد رفع اشتباه برآیید.
  • برای تحقق هدف به دنبال کمال مطلوب نگردید. اگر60%از تحقق هدف اطمینان دارید دست بکار شوید.
  • برای پی بردن به ریشه مشکلات 5 بار بپرسید چرا؟
  • گمبا (Gemba) محل واقعی رویداد خطاست . سعی نکنید از دفتر کار خود مشکلات محیط را حل کنید.
  • همیشه برای حل مشکل از داده و اطلاعات کمی و به روز استفاده کنید.
  • برای حل مشکل بلافاصله به دنبال هزینه کردن نباشید. بلکه از خرد خود استفاده کنید. اگر عقلتان به جایی نمی رسد، آن را در همکارانتان بجویید و از خرد جمعی استفاده کنید.
  • هیچ وقت جزئیات و نکات ریز مسئله را فراموش نکنید. ریشه بسیاری از مشکلات در نکات ریز است.
  • حمایت مدیریت ارشد منحصر به قول و کلام نیست. مدیریت باید حضور ملموس داشته باشد.
  • برای حل مسائل هر جا که امکان آن وجود دارد از واگذاری اختیار به زیردستان ابا نکنید.
  • هیچ وقت به دنبال مقصر نگردید. هیچ گاه عجولانه قضاوت نکنید.
  • مدیریت دیداری و انتقال اطلاعات بهترین ابزار برای حل مسئله به صورت گروهی است.
  • ارتباط یک طرفه دستوری از بالا به پایین مشکلات سازمان را پیچیده تر میکند. مدیریت ارشد باید با لایه های پایین تر سازمان ارتباط دو جانبه داشته باشد.
  • انسانها توانایی های فراوانی دارند. از الگوهای چند مهارتی و غنی سازی شغلی برای شکوفا شدن آنها استفاده کنید.
  • تنها فعالیت هایی را انجام دهید که برای سازمان شما ارزش افزوده ایجاد می کنند.
  • فراموش نکنید که 5s ، پایه و بنیان ایجاد محصولی با کیفیت است.
  • بر اساس الگوهای کار گروهی ، مسائل محیط کارتان را حل کنید.
  • حذف Muda ( اتلاف) فرآیندی پایان ناپذیر است. هیچ وقت از این کار خسته نشوید.

بهبود مستمر در مقابل پیشرفت

پیشرفت مداوم می تواند در حین پیشرفت ایجاد شود یا یک رویکرد تمام عیار برای مقابله همزمان با مسائل مهم باشد:

  • بهبود مستمر افزایشی:

این روش، بهبود فرآیند با تشخیص مشکلات در طول یک فرآیند رخ می دهد. جنبه مثبت این روش این است که نسبتاً ارزان تر و سریعتر از پیشرفت مداوم است. بگویید در حال انجام یک فرایند هستید و متوجه اشتباهی شده اید. این ممکن است اشتباه تایپی در بروشور یا خطایی در داده ها باشد. در حین کار می توانید خطا را برطرف کنید. با این حال ، برای اطمینان از اینکه روند واقعی در تکرار بعدی بدون خطای یکسان پیش می رود ، نیازمند آن است که تغییرات را به دیگران اطلاع دهیم. بنابراین ، بهبود مداوم مستمر تا زمانی مفید است که شخصی که این اشتباه را برطرف می کند ، آن را به بقیه سازمان اطلاع دهد.

  • دستیابی به بهبود مستمر:

دستیابی به بهبود مستمر برعکس اتفاق می افتد. به جای ایجاد تغییر در طی خود فرآیند ، شامل هدف قرار دادن روند برای بهبود و سپس نزدیک شدن استراتژیک به تغییر به عنوان یک جبهه متحد است. اینها به طور معمول موارد قابل توجه تری برای بهبود هستند که برای پیاده سازی نیاز به یک تیم کامل دارند.

  • مزایای بهبود مستمر

بهبود مستمر برای دستیابی به دو هدف اصلی ، یعنی ساده سازی گردش کار و کاهش ضایعات تلاش می کند. روی هم رفته روس کیفیت محصول خدمات تاثیر مستقیم  دارند، هزینه ها را کاهش می دهند و خروجی ها را بهینه می کنند .

  • ساده سازی گردش کار:

اکثر فرآیندها نیاز به چندین نقطه تماس یا طرفهای درگیر دارند. که همه ی اینها همیشه جای پیشرفت دارند. خواه از اساس داده های مورد نیاز باشد یا از ارتباط بین افرادی که در تکمیل آن نقش دارند.

  • کاهش هزینه/ضایعات:

مدیران و مدیران پروژه مدلها و داده هایی برای بررسی هزینه هر پروژه دارند، که با بهبود مستمر فرآیند ، می توانند هزینه ها را ارزیابی کنند . سپس در جهت کاهش هزینه ها و اتلاف برای کارآمدتر کردن یک فرایند تلاش کنند.

ابزارهای دیجیتال CI

همانطور که قبلاً در Kaizen Corner بحث کردیم ، ابزارهای دیجیتالی می توانند ارزش زیادی برای بهبود مستمر ایجاد کنند. ابزار مناسب نه تنها می تواند مشارکت افراد را آسان کند و شرکت نیز بتواند ایده ها ، مشکلات و پیشنهادات بهبود را جمع آوری ، مدیریت و اولویت بندی کند، بلکه می تواند بسیاری از کارهای دستی که در این فرایند دخیل هستند را حذف کرده و تجزیه و تحلیل ارائه دهد. علاوه بر این ، با مجموعه ابزارهای مناسب ، می توانید پیشرفت مستمر را فراتر از کارکنان خود به مشتریان ، شرکا و سایر ذینفعان خود گسترش دهید . که همه آنها منابع مهم بینش و پیشنهادات بهبود هستند.

  • چالش های کلیدی در بهبود مستمر

قبل از اینکه این راهنمای کاملاً گسترده برای بهبود مستمر را به پایان برسانیم ، هنوز مهم است که چالش های کلیدی مربوط به بهبود مستمر را بررسی کنیم ، و اینکه در کجا ممکن است اشتباه کنید تا بتوانید موارد بیشتری را به دست آورید. اشتباهات متداول.

اولین و احتمالاً رایج ترین اشتباه این است که فقط از پیشرفت مداوم هیجان زده شوید . از همه ایده های خود را بخواهید و سپس متوجه شوید که کارهای زیادی وجود دارد که باید روی آنها کار کرد ، اما شما منابع لازم برای پیاده سازی هر یک از آنها را ندارید. و اگر ایده ها را اجرا نکنید یا مشکلات را برطرف نکنید ، بدیهی است که هیچ اتفاقی نمی افتد. بنابراین ، اگر به فکر بهبود مستمر در مقیاس کل سازمان هستید ، مطمئن شوید که مدیریت روی کار است و متعهد به این فرایند است . شما واقعاً منابع کافی در سراسر سازمان برای اجرای بسیاری از پیشنهادات ایجاد شده دارید.

اگر می خواهید پیشرفت مستمر را در تیم یا واحد خود شروع کنید ، همان اصول هنوز هم بسیار کاربرد دارد . مگر اینکه در حال حاضر فقط به تأیید درون تیم خود نیاز داشته باشید، به همین دلیل است که ما اغلب شروع کوچک و اثبات ارزش بهبود مستمر را قبل از افزایش تلاش در سطح شرکت توصیه می کنیم.

  • نقشها و مسئولیتهای نامشخص

چالش دیگر ناشی از داشتن نقش ها و مسئولیت های نامشخص است. اگر فرایند روشنی ندارید که در آن افراد نقش خود را بدانند و متعهد به مدیریت مسئولیت های خود باشند ، به احتمال زیاد شما شروع به مشاهده ی ایده های زیادی در بین شکاف ها خواهید کرد . این امر منجر به هیچ نتایج ملموسی نمی شود.

آنچه ما معمولاً توصیه می کنیم این است که پیشاپیش با ابتکار در مورد اینکه چه کسی مسئول و برای چه چیزی مسئول است ، توافق کنیم. این شامل انواع مختلفی از ایده ها ، ارزیابی و تصمیم گیری مربوط به آنها ، بلکه ارتباطات و مدیریت جامعه است. انجام این کار بسیار ساده است و می تواند شما را از بسیاری از مشکلات و ناامیدی ها نجات دهد.

  • چرخه بازخورد بسیار کند است

همانطور که در بالا بحث کردیم ، بهبود مستمر یک فرایند تکراری است. بنابراین ، همانطور که مدام پیشرفت می کنید ، هرچه تعداد بیشتری از آنها را بتوانید در همان زمان انجام دهید ، نتایج معمولاً بهتر خواهد بود. با این حال ، یک مسئله حتی بزرگتر برای اکثر سازمانها زمان چرخه فرآیند است. این مدت زمان لازم است تا پیشنهاد بهبود واقعاً اجرا شود. هرچه زمان چرخه شما سریعتر باشد ، می توانید به توان بیشتری نیز دست پیدا کنید.

با این حال ، نکته بسیار مهمتر این است که تنها پس از اجرای بهبود ، می توانید نتایج را تجزیه و تحلیل کرده و از آنها درس بگیرید. و همانطور که آموخته ایم ، اولین نسخه از هر پیشرفتی استثنائات بسیار کمی دارد ، اما بسیار دور از بهترین نسخه ممکن است. بنابراین ، هرچه زمان چرخه شما سریعتر باشد ، سریعتر یاد می گیرید . سریعتر می توانید پیشرفت های بیشتری را انجام دهید ، که دوباره چرخه بهبود را تقویت می کند. از سوی دیگر ، اگر برای مثال تصمیم گیری برای همیشه طول بکشد ، یا اگر یک نفر تنگنای اجرا باشد ، نتایج بهبود مستمر شما ممکن است فلج شود. بنابراین ، به زمان متوسط چرخه فرآیند خود توجه ویژه ای داشته باشید!

شامل همه کارکنان در این فرایند نمی شود

همانطور که تا کنون تصور کرده اید ، غیرممکن است که بدانید بهترین ایده ها از قبل از کجا می آیند. بنابراین ، اگر تصمیم بگیرید برخی افراد را از این روند حذف کنید ، ممکن است ایده های ناب را از دست بدهید بدون این که کمترین نکته ای در این مورد وجود داشته باشد.

آنچه اغلب اوضاع را بدتر می کند این است که افرادی که حذف می شوند معمولاً کسانی هستند که در خط مقدم شرکت هستند، آنجاست که اکثریت قریب به اتفاق ایده های خوب و پیشنهادات بهبود (که قبلاً اجرا نشده است) وجود دارد. و دلیل آن نیز بسیار طبیعی است: اگر مدیریت از مسئله مهمی آگاه باشد ، احتمالاً به آن رسیدگی خواهد کرد و هرچه مدیریت از موضوعی دورتر باشد ، احتمال اطلاع از آن کمتر است. به علاوه ، با مشارکت همه در این فرایند ، نشان می دهید که به بینش ها و تخصص افراد اهمیت می دهید و می توانید فرهنگ فعال و فعال تری را شکل دهید.

این مطلب را از دست ندهید: سامانه انتقادات و پیشنهادات

خروج از نسخه موبایل