گروه نرم افزاری داتیس

کاربرد تکنیک صدای مشتری در سازمان ها

کسب و کارهای موفق همیشه به دنبال جلب رضایت مشتری هستند. سازمان ها با تحلیل و استفاده از تکنیک صدای مشتری یا Voice of Customer نیاز کاربران را می فهمند، به نیازهای آن ها دقت می کنند و در صدد جلب رضایت مشتری اقدامات لازم را انجام می دهند. در سازمان های موفق، مدیران علاوه بر سود و درآمدی که کسب می کنند، به جلب رضایت مشتری هم اهمیت می دهند چون می دانند که هر چقدر رضایت مشتریان بیشتر باشد، سود حاصل از کسب و کار هم بیشتر می شود.

برای موفق شدن در کسب و کارتان با هر زمینه فعالیتی که داشته باشید، باید صدای مشتری را بشنوید و به نظرات مشتریان خود اهمیت دهید. هر چقدر درک شما از مشتریانتان بیشتر باشد، میزان فروش شما هم به همان میزان افزایش می یابد.

پس قبل از اینکه بازاریابی یا فروش خود را آغاز کنید، دقت کنید که چرا مشتریان به شما نیاز دارند و چگونه می توانید با محصول یا خدمات خود نیاز مشتریان را برطرف کنید، به چه چیزهایی علاقه دارند و به دنبال چه چیزی هستند. شما با تحلیل صدای مشتری می توانید خواسته های مشتریان را بشنوید و پس از بررسی مشکل اصلی، طبق اولویت هایی که وجود دارد، مشکلات و کم و کاستی های سازمان خود را برطرف کنید.

تکنیک صدای مشتری به سازمان شما کمک می کند که احساس آن ها را در رابطه با محصول و خدمات خود بدانید و در نهایت با تعیین استراتژی مناسب، بهترین تجربه را برای مشتریان خود رقم بزنید.

مزایای مشتری مداری با تکنیک صدای مشتری

مشتریان زمانی که از شما خرید میکنند انتظاراتی دارند و توقع دارند این انتظارات با محصول یا خدمات شما برآورده شود، شما با شنیدن نظرات مشتری و با تحلیل تکنیک صدای مشتری، متوجه می شوید که محصول شما چقدر توانسته نیاز مشتری را برطرف کند و تجربه مشتری پس از خرید محصولات شما چگونه است.

اکثر شرکت ها بر این باورند که نیاز مشتری خود را می دانند و آن ها را می شناسند در صورتی که بعد از استفاده از تکنیک صدای مشتری متوجه شدند که انتظارات مشتریان، با چیزی که تا به حال تصور می کردند متفاوت است. شناخت نیاز مشتریان به شما کمک می کند که بتوانید استراتژی بازاریابی و سایر استراتژی های سازمان خود را طوری تنظیم کنید که در جهت رفع نیاز مشتری باشد تا پس از رسیدگی به شکایت مشتری، فروش شما چند برابر شود و در نهایت سازمانی موفق داشته باشید که کاربرپسند باشد و اعتماد مشتریان شما جلب شده باشد.

هر چقدر درک شما از مشتریانتان بیشتر باشد، بهتر می توانید با آن ها ارتباط برقرار کنید، از نیازهای آن ها به عنوان یک نقطه قوت در بازاریابی خود استفاده کنید و در نهایت فروش خود را افزایش دهید. تحلیل صدای مشتری و رسیدگی به شکایات آن ها می تواند سبب جلب رضایت و اعتماد مشتری شود و در نهایت مشتریان شما را وفادارتر کند یعنی باعث حفظ مشتری و خرید مجدد آن ها شود.

تکنیک صدای مشتری

ایجاد یک تجربه خوب برای مشتریان

تکنیک های صدای مشتری می تواند شناخت شما را از مشتری بیشتر کند. اکثرا سازمان ها فقط به فکر ارتقاء محصولات خود هستند و سعی می کنند محصول محور باشند در صورتی که هر سازمان اگر عملکردی مشتری محور داشته باشد، می تواند موفق تر از قبل شود. تولید محصولات بر اساس نیاز مشتریان هدف و نظرات آن ها، می تواند سبب بهبود عملکرد سازمان و افزایش سوددهی شود.  تکنیک صدای مشتری یا VOC یکی از روش های مشتری مداریست که به سازمان شما کمک می کند نظرات و پیشنهادات کارکنان را بفهمید و سازمان و محصولات خود را ارتقا دهید.

موارد موردنیاز برای استفاده از VOC

  • اولین موردی که باید بدانید و رعایت کنید تا سازمان شما مشتری مدار باشد، مربوط به مشتری محور بودن سازمان شماست. اگر تمام تمرکز سازمانتان بر روی محصولات است و به مشتریان و نظراتشان هیچ اهمیتی نمی دهید، تکنیک صدای مشتری برای شما لازم نیست. تا زمانی که سازمانی مشتری مدار و مشتری محور ندارید نیازی به این تکنیک ندارید چون شما به نظرات مشتریان خود اهمیت نمی دهید.
  • برای استفاده تکنیک VOC در سازمان، نیازمند کارشناسانی کاربلد هستید، که دانش کافی داشته باشند و نظرات مشتریان را دریافت و به آن ها رسیدگی کنند. پس داشتن منابع و زیرساخت های کافی و کارشناسانی مجرب، یکی دیگر از ملزومات تکنیک صدای مشتری است.
  • با کمک تکنیک صدای مشتری، سازمان ها اولویت بندی امور خود را متوجه می شوند، دسته بندی ها و بخش هایی که نیاز به اصلاح یا تقویت دارند می شناسند. امکانات لازم را برای برطرف کردن مشکل و رفع نیاز مشتری فراهم می کنند و در نهایت بر اساس اولویت ها، به آن ها رسیدگی می کنند.
  • برای استفاده از تکنیک صدای مشتری، لازم است روش های پیاده سازی آن را هم تعیین کنید برای مثال مصاحبه با مشتری، شبکه های اجتماعی، ارسال نظرسنجی برای مشتریان، طوفان فکری، روش های مدرن تر مانند سامانه مدیریت شکایت مشتری، سامانه رسیدگی به شکایات صوتی و تلفنی و… می تواند امکان دریافت نظرات مشتریان را برای شما فراهم کند.
  • برای اینکه در VOC موفق شوید، بهتر است مشتریان خود را دسته بندی کنید. نیازهای مشتریان شما متفاوت است برای مثال یک مشتری می تواند با قیمت محصول مشکل داشته باشد، یک مشتری با کیفیت محصول و دیگری با خدمات پس از فروش، پس با توجه به اینکه نیاز مشتریان شما متفاوت است باید بخش های مختلفی هم به آن ها رسیدگی کنند.
  • پس از دریافت نظرات مشتریان باید آن ها در یک سیستم مدیریتی ثبت کنید. مدیریت داده هایی که از طریق ارتباط با مشتریان به دست آوردید و جمع آوری و ذخیره سازی آن ها، اطلاعات شما را یکپارچه می کند. نرم افزار مدیریت شکایت مشتریان امکان ثبت داده ها و بایگانی کردن آن ها را نیز در اختیار شما می گذارد. شما با کمک سیستم مدیریت شکایت مشتریان امکان بازبینی عملیات انجام شده در سازمان را نیز برای شما فراهم می کند، شما می توانید با بررسی عملیاتی که انجام دادید، روند پیشرفت سازمان برای رسیدگی به خدمات مشتری را شناسایی کنید و بفهمید چه اعمالی تا به حال انجام شده است.
  • اگر بتوانید سیستم تکنیک صدای مشتری خود را طوری تنظیم کنید که با سیستم ذخیره سازی اطلاعات شما هماهنگ باشد، کار شما راحت تر می شود. یعنی از سیستمی برای ثبت شکایات مشتریان استفاده کنید که به صورت خودکار، صدا را ضبط کند، پاسخی که شما می دهید را ضبط کند و همه اموری که توسط بخش های مختلف برای رفع مشکل مشتری شما انجام شده را ذخیره و ثبت نماید.
  • پس از دریافت نظرات مشتریان، لازم است با توجه به نیازی که دارند، آن ها را ترغیب کنید که از خدمات و محصولات شما استفاده کنند.
  • در نهایت با اندازه گیری میزان اثر بخشی و رضایت مشتریان پس از رسیدگی به خواسته های آن ها، می توانید میزان پیشرفت سازمان خود را بفهمید.
  • با کمک تحلیل صدای مشتری می توانید پرسونای آن ها را به دست آورید و برای جلب رضایت آن ها تلاش کنید.

تکنیک های زیادی برای دریافت صدای مشتری و تحلیل آن وجود دارد یکی از این روش ها، نرم افزار مدیریت شکایت مشتری است. با کمک این نرم افزار شما می توانید به صورت کاملا مدرن و حرفه ای، نظرات مشتریان خود را بشنوید، آن را تحلیل و بررسی کنید، علت مشکلات سازمان خود را ریشه یابی کنید، برای برطرف کردن مشکل مشتریان خود اقدامات لازم را انجام دهید تا رضایت مشتری را جلب کنید و در نهایت با بررسی عملکرد سازمان خود، کم و کسری های موجود را از بین ببرید و به بهترین شکل اعتماد مشتریان خود را جلب کنید. با کمک این نرم افزار شما می توانید صدای مشتریان خود و بازخورد کارکنان خود را در مواجه با مشکلات مشتریان ضبط کنید و در دیتابیس خود ذخیره کنید.

سامانه مدیریت شکایت مشتریان امکان پیگیری شکایت را به مشتریان ارائه می کند همچنین سازمان ها می توانند با کمک آن، شکایات تکراری را بفهمند و شکایات و بازخوردهای مشابه را دسته بندی کنند. حتی می توانید از مراحل رسیدگی به شکایت مشتری گزارش تهیه کنید و یا پرتکرارترین مسائل و مشکلات مشتریان خود را بفهمید تا آن ها را ریشه یابی کنید و تغییرات لازم را در محصول یا خدمات خود انجام دهید. در صورت تمایل به کسب اطلاعات بیشتر و یا تهیه این محصول می توانید با کارشناسان مربوطه ما در گروه نرم افزاری داتیس تماس بگیرید و اطلاعات بیشتری در رابطه با این سامانه دریافت کنید. اگر تا به حال از تکنیک صدای مشتری برای بهبود تجربه مشتریان خود استفاده کردید و تاثیری در کسب و کار شما داشته، در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید تا از تجربیات شما استفاده کنیم.

این مطلب را از دست ندهید : ایزو 10002 و رضایت مشتری

خروج از نسخه موبایل