گروه نرم افزاری داتیس

چگونه می توانیم در کارکنان انگیزه بیشتری ایجاد کنیم؟

اکثر شرکت ها از کار تیمی برای انجام کارهای مهم خود استفاده می کنند گروهی کار کردن انرژی کارکنان را بیشتر می کند و مهارت های گروه را ارتقا می دهد . میزان انگیزه و تعهدی که کارمندان یک مجموعه دارند ، سبب پیشرفت سازمان می شود. شناخت کامل عوامل افزایش انگیزه کارکنان ، بهره وری سازمان را بیشتر می کند . اگر کارمندانی که استخدام کردید ، در ابتدا هیجان زیادی برای کار کردن با شما داشته باشند اما بعد از مدتی بی انگیزه شدند پس مدیر شرکت باید با روش های ایجاد انگیزش در سازمان و راه های ایجاد انگیزه در کارکنان خود آشنا شود تا بتواند اعتماد بنفس کارکنان را بیشتر کند  بنابراین ابتدا  به عنوان یک مدیر سازمان، باید  بتوانید تجربه کارکنان خود را بهتر کنید  تا کارمندان  بدون اتلاف وقت ،  در راستای رسیدن به اهداف شخصی و سازمانی کار کنند و عملکرد تیم بهینه تر شود. اگر شما  روش های مدیریت تجربه کارکنان  را نمی دانید پیشنهاد می کنم این مقاله را هم بخوانید تا بهتر بتوانید  روی کارکنان خود تاثیر مثبت بگذارید و  در نهایت پس از شناخت کافی کارکنان، بتوانید انگیزه آن ها را نیز بیشتر کنید.   افزایش انگیزه کارکنان می تواند تاثیرات زیادی بر سازمان شما داشته باشد اما ابتدا بهتر است تعریفی از انگیزه و تاثیر آن در سازمان برای شما بازگو کنم. با ما همراه باشید.

انگیزه چیست و انگیزه داشتن چه کمکی به کارکنان سازمان ها می کند؟

انگیزه نیروی محرکی است که انسان را وادار می کند تا کاری را انجام دهد . پرشور بودن کارمندان و انگیزه داشتن برای پیشرفت ، مهمتر از سوابق شغلی است . کسانی که انگیزه بالایی برای پیشرفت دارند همیشه به دنبال یادگیری و حل مشکلات هستند پس قطعا عملکرد سازمان شما را نیز بهتر می کنند.

اگر اصول ایجاد انگیزه در کارکنان را بدانید و  عوامل کاهش  انگیزه  در  کارکنان را بشناسید ، می توانید از حداکثر توانایی کارکنان خود بهره بگیرید . در این مقاله ، سعی کردیم عوامل افزایش انگیزه کارکنان را به صورت کامل برای شما شرح دهیم . انگیزه کارکنان در عملکرد آن ها تاثیر مستقیم دارد . اگر کیفیت محصول یا خدماتی که ارائه می کنید کم شده ، سهل انگاری کارکنان و اشتباهات آن ها بیشتر شده و کارکنان شما خسته شدند بهتر است این مقاله در مورد ایجاد انگیزه در کارکنان را بخوانید.

چگونه می توان در کارکنان انگیزه ایجاد کرد؟

 پس از تشخیص میزان انگیزه کارکنان خود و تمایل آن ها به انجام وظایف کاری که به آن ها سپرده شده ، باید برنامه ای برای ایجاد انگیزه در کارکنان خود تنظیم کنید . 

  • شناخت نیاز کارمندان

برای اینکه بتوانید بازدهی بالایی از کار خود داشته باشید ، ابتدا باید روی مدیریت خود تمرکز کنید و مهارت های ارتباطی خود را گسترش دهید تا بتوانید ارتباط دوستانه و خوبی با کارکنانتان برقرار کنید. سپس نیازهای کارمندان خود را بشناسید و سعی کنید نیاز آن ها را برطرف کنید تا با علاقه بیشتری به همکاری با شما ادامه دهند .

  • از بین بردن ترس کارمندان از شکست

ترس کارمندان خود را از بین ببرید . به آن ها آزادی عمل بدهید تا اعتماد بنفس بیشتری داشته باشند . از کارمندان خود بخواهید ایده هایی که دارند اجرا کنند و از شکست خوردن نترسند ، حتی اگر موفق هم نشوند می توانند دوباره امتحان کنند. گاهی اوقات کارکنان به دلیل ترس از شکست خوردن ، انگیزه خود را برای فعالیت از دست می دهند . در واقع باید به کارمندان خود بیاموزید که اشتباه کردن و شکست خوردن ، بهایی است که باید برای پیشرفت کردن بپردازند .

  • برقراری یک ارتباط دوستانه با کارمندان

برقراری ارتباط دوستانه با کارمندان و اعضای سازمان شما ، سبب ایجاد وفاداری کارمندان شما می شود.اگر مدیر نیز در کارهای گروهی مشارکت داشته باشد و با کارمندان خود ارتباط خوبی قرار کند قطعا بازدهی کار بیشتر خواهد شد. حتی می توانید برای ایجاد حس صمیمیت با کارکنان خود ، بعد از کسب یک موفقیت یا طی کردن مرحله ای از آن ، با برگزاری یک دورهمی دوستانه ، روابط عمیق تری بین اعضای تیم خود ایجاد کنید . زمانی که کارمندان شما با یکدیگر صمیمی شوند ، راحت تر می توانند ایده هایشان را با یکدیگر به اشتراک بگذارند و برای نوآوری و پیشرفت شرکت شما به صورت گروهی تلاش می کنند.

  • فراهم کردن امنیت شغلی برای کارمندان

امنیت شغلی کارمندان را فراهم کنید تا با آرامش بیشتری به فعالیت خود ادامه دهند .

  • ایجاد یک هدف مشترک برای سازمان

هدف کارکنان نیز بسیار مهم است کارمندان شما باید یک هدف مشترک سازمانی داشته باشند و به آن علاقمند باشند تا کار به نحو احسن انجام شود . پس برای کارمندان خود یک هدف تعیین کنید تا اهمیت نقش خود را در سازمان متوجه شوند و انگیزه لازم برای فعالیت خود داشته باشند .

  • قدردانی از کارکنان و ارائه پاداش به کارمندان

قدردانی از کارکنان حتی به صورت اتفاقی و کوچک ، می تواند عملکرد کارکنان را بهتر کند و انگیزه کارمندان را برای انجام دادن صحیح وظایف بیشتر می کند برای مثال پاداش های کوچک ، پرداخت اضافه کار و… انگیزه کارکنان را بیشتر می کند . پاداش هایی که به کارکنان خود می دهید و قدردانی هایی که برای انجام زحمات آن ها انجام می دهید شور و اشتیاق کارمندان شما را بیشتر می کند اما تعداد پاداش ها نباید زیاد باشد تا تاثیرگذار شود اگر شما برای هر کار کوچکی پاداشی در نظر بگیرید ، انگیزه کارکنان شما برای انجام کارهای بزرگتر از بین می رود . 

  • سیستم تنبیه کارکنان

سیستم تنبیه کارکنان خود را نیز بررسی کنید با هر خطای کوچکی که انجام می دهند ، نیازی به تنبیه ندارند هر انسانی ممکن است خطا کند پس بهتر است اشتباهات کوچکی را که به ندرت پیش می آید ببخشید و سعی کنید به جای تنبیه کردن کارمند خود ، برای رفع مشکل همفکری و تلاش کنید .

  • آزادی عمل دادن به کارمندان

اگر بتوانید دورکاری را در مجموعه خود گسترش دهید ، کارمندان شما حتی هنگام مسافرت نیز می توانند کار کنند . کارمندان شما با دورکاری ، مدیریت زمان را یاد می گیرند و به صورت انعطاف پذیر در ساعات مختلف شبانه روز ، کار خود را انجام می دهند . در واقع آزادی عمل دادن به کارمندان احساس بهتری برای ادامه فعالیت می دهد و عملکرد آن ها بهتر می شود .

  • ایجاد فضای رقابتی برای کارکنان

یکی  دیگر از مواردی که سبب ایجاد انگیزه در کارکنان شما می شود ، ایجاد رقابت بین کارمندان است برای مثال می توانید هدف های ماهیانه ای برای کارمندان خود در نظر بگیرید تا سعی کنند به آن هدف برسند و در ازای موفقیتی که کسب می کنند بتوانند یک هدیه یا پاداش از شما دریافت کنند با این کار احساس برنده بودن دارند و پیشرفت می کنند

  • تایم آزاد دادن به کارمندان برای انجام کارهای شخصی و ایجاد اوقات فراغت برای کارکنان

اگر بتوانید فعالیت و ساعت کاری سازمان خود را طوری تنظیم کنید که کارکنان شما ، زمانی را برای انجام دادن کارهای شخصی و منزل خود در بیرون از محیط کار داشته باشد مزیت بزرگی است .تمرکز کارمندان شما را حین کار بیشتر می کند.چون می دانند که زمانی برای رسیدگی به کارهای شخصی خود دارند و نیازی به نگرانی برای آن ها نیست .

  • ایجاد یک محیط مشارکتی در سازمان

به جای اینکه به کارمندان خود دستور بدهید ، یک مسئولیت به آن ها واگذار کنید.یک هدف به آن ها بدهید تا با خلاقیت و ایده پردازی خود آن هدف را محقق کنند و به نحو احسن ، کار خود را انجام دهند . احساس خوبی که در کارکنان خود ایجاد می کنید ، انگیزه کارکنان را برای فعالیت بیشتر می کند . ایجاد یک محیط مشارکتی بهتر از یک محیط مدیریتی است و انگیزه کارکنان را افزایش می دهد .

  • پرداخت حقوق و مزایای مادی

به کارمندان سازمان خود بر اساس مهارت ها و توانمندی هایی که دارند ، روش انجام کار و میزان حرفه ای بودن ، حقوقی مناسب بدهید .این کار باعث می شود ترغیب شوند با انگیزه بیشتری فعالیت خود را ادامه دهند. پرداخت حقوق و مزایا باید عادلانه باشد بر اساس نقاط قوت و خوبی های کارکنان خود به آن ها پاداش بدهید . 

  • به کارمندان فرصت یادگیری و ارتقا علمی بدهید و زمینه رشد و شکوفایی آن ها را فراهم کنید

به کارمندان خود ، فرصت یادگیری مهارت های جدید برای پیشرفت کردن را بدهید تا انگیزه آن ها برای انجام درست فعالیت هایشان بیشتر شود.زمانی که کار شما در سازمانتان ، تکراری و روتین شود ممکن است کارمندان شما خسته شوند.فکر کنند که در یک مسیر متوقف شدند پس بهتر است سعی کنید کارمندانتان را برای یادگیری مهارت های جدید تشویق کنید تا آموزش ببینند و رشد کنند . فرصت شکوفایی استعدادها و توانایی ها ، به انسان ها انگیزه بیشتری برای پیشرفت و کار کردن می دهد . یادگیری مهارت های شغلی ف سبب افزایش سطح کیفی خدمات کارکنان می شود .

  • همفکری کارکنان با یکدیگر

افرادی با انگیزه استخدام کنید تا یک تیم فعال داشته باشید .تا از طریق همفکری با یکدیگر بتوانند باعث رشد سازمان شما شوند . محیط کار شما باید طوری طراحی شود که کارمندان شما آرامش داشته باشند.بتوانند کار خود را به بهترین شکل انجام دهند برای مثال یک اتاق استراحت برای کارمندان خود ایجاد کنید تا کارمندان شما ، زمان استراحت به این مکان مراجعه کنند و انرژی بیشتری برای ادامه فعالیت خود در ادامه روز کسب کنند.پس دکوراسیون محیط اداری خود را نیز طوری طراحی کنید که کارمندان شما بین روز خسته نشوند . بتوانند با انگیزه بالاتری فعالیت خود را ادامه دهند .

  • ایجاد یک محیط منحصر بفرد برای کارمندان

با رعایت اصول تیمی ، یک فضای منحصربفرد برای هر تیم خود آماده کنید تا از طریق تعاملی که با یکدیگر برقرار می کنند بهتر بتوانند فعالیت خود را انجام دهند . 

  • همکاری با کارمندان در انجام امور

تیم کارکنان خود را مدیریت و هدایت کنید و همراه آن ها باشید.ریاست کردن به معنای استفاده ابزاری از کارمندان است اما یک مدیر همیشه به فکر پیشرفت کارکنان سازمان خود می باشد.کسانی که با مدیر خود راحت باشند افراد مسئولیت پذیری می شوند که وظایف خود را با علاقه و به درستی انجام می دهند.پس مدیر یک مجموعه ، با ایجاد یک فضای صمیمانه همراه با اعتماد ، احترام و صداقت ، به وعده هایی که می دهد عمل می کند و انگیزه کارکنان خود را بیشتر خواهد کرد

  • برای نظرات کارمندان خود ارزش قائل شوید

به نظرات و ایده های کارمندان خود گوش دهید.برای آن ها ارزش قائل شوید تا احساس منحصر بفرد بودن داشته باشند . برای دریافت گزارش کار ، یک زمان تعیین کنید تا کارمندا شما میزان پیشرفت وظایفی که به آن ها محول کردید به شما گزارش دهند . با این کار انگیزه کارکنان برای درست انجام دادن کار خود بیشتر می شود  و ارزش کار خود را بیشتر می دانند .

کارمندان در یک سازمان ، نقش مهمی درمیزان کیفیت خدمات و افزایش رضایت مشتریان خواهند داشت.افزایش انگیزه درونی و اجتماعی در کارمندان بهره وری کارمندان را بیشتر می کند که یکی از مهمترین وظایف مدیران است.باعث پیشرفت سازمان و مجموعه شما خواهد شد . در این مقاله سعی کردیم روش های مختلف ایجاد انگیزه در کارکنان را برای شما شرح دهیم . با توجه به نکاتی که ذکر شد ابتدا باید موانع را برطرف کنید. ترس کارمندان را از بین ببرید.سپس با آن ها ارتباط دوستانه ای برقرار کنید تا کارمندان شما بتوانند برای ادامه فعالیت و پیشرفت خود انگیزه ایجاد کنند . از طریق تعاملی که با یکدیگر برقرار می کنند ، به سایر همکاران خود نیز انگیزه فعالیت می دهند .در این صورت کارمندان شما با حداکثر توان خود برای پیشرفت سازمان شما تلاش می کنند و بازدهی فعالیت آن ها چند برابر می شود.

جمع بندی

ما در این مقاله سعی کردیم کاربردی ترین نکاتی که مدیر هر سازمان لازم است برای بهبود تجربه کارکنان و در نهایت ایجاد انگیزه در کارکنان بداند را  ذکر کنیم تا بتوانید بهترین نتیجه و بازدهی را از عملکرد کارکنان سازمان خود  دریافت کنید. اما این روش ها، کاملا سنتی است و ممکن است هر کسی وقت کافی برای انجام این روش ها نداشته باشد و یا اصلا وقت و شرایط لازم برای ارتباط بیشتر با کارکنان خود را نداشته باشد، در این صورت چه باید کرد؟

پیشنهاد داتیس استفاده از سیستم مدیریت تجربه کارکنان  یا همان سیستم جامع پندار است! اما منظور از   سیستم مدیریت تجربه کارکنان چیست؟

ما در گروه نرم افزاری داتیس،  یک نرم افزار با همین عنوان طراحی کردیم که  قابلیت های مختلفی در اختیار شما قرار می دهد.  با کمک این نرم افزار شما می توانید  روند اجرای پیشنهادات و انتقادات خود را کاملا مکانیزه کنید، نظرات کارکنان خود را بدانید، اگر برای بهبود عملکرد کارکنان لازم است شرایطی را فراهم کنید، نیاز آن ها را بدانید و این شرایط را مهیا کنید. این سیستم از 5 زیر سیستم تشکیل شده که شما طبق نیاز مجموعه  خود می توانید از هر کدام بنابر نیازتان استفاده کنید. در صورت تمایل برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید صفحه مربوط به این محصول را مشاهده کنید و اطلاعات جامع تری کسب کنید.

خروج از نسخه موبایل