گروه نرم افزاری داتیس

مدیریت تجربه کارکنان چگونه باعث پیشرفت سازمان می شود؟

جلب رضایت کارکنان امروزه بیشتر از قبل اهمیت پیدا کرده و مدیریت تجربه کارکنان از جمله مهمترین مسائلی است که هر سازمان باید به آن توجه کند. ساختن بهترین تجربه برای کارکنان، می تواند باعث پیشرفت و گسترش سازمان شما شود اما چطور؟ ما در این مقاله از تیم تولید محتوای داتیس به بررسی اهمیت و مزایای بهبود تجربه کارکنان پرداختیم و یکی از روش های بهینه سازی تجربه کارکنان در سازمان را به شما معرفی کردیم.

مدیریت تجربه کارکنان خیلی مهم است، گالوپ طی چندین سال تحقیق نظریه ای ارائه کرد . گفت هر چقدر رضایت کارکنان در سازمان بیشتر باشد، بهتر می توانند با سایر کارکنان ارتباط برقرار کنند. حتی علاوه بر وظایف خود، بیشتر هم کار می کنند و مسئولیت های خود را به بهترین نحو انجام می دهند. همچنین این امر باعث یادگیری بیشتر افراد هم می شود بنابراین هم به نفع سازمان و هم به نفع کارکنان خواهد بود.پس در نهایت محصولاتی با کیفیت بالاتر تولید می شود و سود سازمان هم بیشتر خواهد شد.

همانطور که می دانید یک کارمند با انگیزه زمانی می تواند با علاقه و شور و اشتیاق بیشتری کار خود را انجام دهد که این تلاشی که می کند برای خودش هم سودی داشته باشد. کارکنانی که به کار خود علاقه دارند با موفقیت سازمان هم خوشحال می شوند .همچنین انگیزه بیشتری می گیرند به همین دلیل مدیران سازمان ها تصمیم گرفتند اشتیاق سازمانی را بیشتر کنند و انگیزه کارکنان را افزایش دهند .و از طریق بهبود تجربه کارکنان و جلب رضایت درون سازمانی موفقیت های سازمان خود را افزایش دهند. اما با وجود هزینه ها و سرمایه گذاری هایی که سازمان ها برای افزایش انگیزه کارکنان و بهبود تجربه کارکنان انجام دادند تا اشتیاق افراد برای افزایش راندمان سازمان و کسب موفقیت های بیشتر سازمان افزایش یابد، اما باز هم نتایج خوبی مشاهده نشد.

در صورتی که ایجاد انگیزه در کارکنان هر سازمان باعث می شود که کارکنان از تمام توان خود برای رسیدن به اهداف شخصی و سازمانی استفاده کنند و عملکرد بهتری در سازمان داشته باشند. ما در یک مقاله به صورت کامل درباره روش های افزایش انگیزه کارکنان در سازمان ها صحبت کردیم اگر شما هم با این مشکل مواجه شدید پیشنهاد میکنم این مقاله را نیز بخوانید تا از روش های ذکر شده در این مقاله برای افزایش روحیه و انگیزه کارکنان سازمان خود استفاده کنید.

چون طبق تحقیقاتی که انجام شد تنها حدود 13 درصد کارکنان در سازمان ها، نسبت به سازمانی که در آن کار می کنند احساس مسئولیت دارند که این آمار نسبتا پایین است. به همین دلیل در مدیریت منابع انسانی و مبانی سازمان و مدیریت، ادبیات جدیدی به نام مدیریت تجربه کارکنان به وجود آمد و در طی کوتاه ترین زمان تبدیل به یکی از مهمترین اصول در سازمان ها شد که در ادامه این مقاله از تیم تولید محتوای داتیس، بیشتر در این باره صحبت کردیم.

تجربه کارکنان چیست؟

کارکنان در طی تعامل با سازمان و تجربیاتی که کسب می کنند شناخت کافی درباره شغل خود به دست می آورند. حال اگر این تجربیات مثبت باشد، منجر به رفتارهای مطلوب و هدفمند کارمندان می شود و اگر تجربه کارکنان نامطلوب باشد سبب انجام اقدامات ناشایست کارکنان خواهد شد و حتی ممکن است به سازمان و هدف کلی شما آسیب وارد کند.

به همین دلیل سازمان ها در پی این هستند اقداماتی انجام دهند و روند سازمان خود را طوری تنظیم کنند که تجربه کارکنان به نحو احسن شکل بگیرد و کارکنان به سازمان و کاری که انجام می دهند علاقمند شوند و در نهایت با بهبود و مدیریت تجربه کارکنان اهداف سازمان به بهترین شکل محقق شود چون همانطور که می دانید هر فردی که با اشتیاق کامل تمام فکر و ذهن خود را بر روی موفقیت سازمان متمرکز کند، بهتر می تواند در رسیدن به اهداف کلی سازمان کمک کند.

چگونه بهترین تجربه را برای کارکنان سازمان خود رقم بزنیم؟

انتظاراتی که کارکنان هر سازمان دارند می تواند پایه و اساس رضایت کارکنان را بسازد در واقع هر کسی در هر رابطه سازمانی که باشد، از مجموعه خود توقعاتی دارد که اگر نیازهایش برطرف نشود یک تجربه بد و تلخ برای او رقم می خورد به همین دلیل دیگر تمایلی به ادامه فعالیت در سازمان نخواهد داشت و یا اگر هم به فعالیت خود ادامه دهد دیگر انگیزه قبل را ندارد و ممکن است وظیفه خود را به خوبی و با مسئولیت پذیری انجام ندهد یعنی برایش مهم نباشد که نتیجه کار چیست و به درستی کار خود را انجام ندهد که این به ضرر سازمان شماست بنابراین ایجاد یک تجربه خوب برای کارمندان هر سازمانی جزء واجبات است و سبب محقق شدن اهداف کلی سازمان می شود.

در واقع زمانی که ما به عنوان یک مدیر سازمان، تجربه خوبی برای کارکنان خود رقم بزنیم می توانیم از آن ها توقع درست کار کردن و نتیجه گیری خوب داشته باشیم. بنابراین توجه داشته باشید اگر قبل از استخدام فرد، به او وعده ای می دهید برای مثال اگر به فرد متقاضی استخدام بگویید << آخر هفته نیازی به کار کردن نیست >> یا << می توانی بعد از یک مدت در سازمان پیشرفت کنی>> ، << بعد از یک مدت استخدام رسمی می شوی>> و…. در واقع شما به او یک وعده دادید که اگر بعد از شروع به کار آن را نقض کنید مثلا او را وادار به کار کردن در آخر هفته کنید یا سایر موارد را نقض کنید، قطعا کارمند شما سرد می شود و دیگر تمایلی به کار کردن با شما را ندارد اما اگر مجبور باشد که با شما کار کند، قطعا کار خود را به خوبی انجام نمی دهد و مسئولیت پذیر نخواهد بود.

 

تجربه ای که ما به عنوان یک مدیر سازمان برای کارمند خود می سازیم، می تواند عکس العمل خوب یا بد کارکنان ما را به همراه داشته باشد. تجربه کارکنان چه خوب و چه بد، می تواند زیربنای رفتار آن ها را بسازد و میزان اشتیاق آن ها برای کار کردن در سازمان را تعیین کند همچنین اعتماد آن ها را جلب یا سلب کند پس اگر تا به حال به تجربه کارکنان خود اهمیت نمی دادید از این پس بیشتر به آن توجه کنید تا شاهد نتایج شگفت انگیز آن باشید.

ارتباط تجربه مشتری یا CX با مدیریت تجربه کارکنان

تجربه مشتری در زبان انگلیسی به نام Customer Experience شناخته می شود و ما به اختصار به آن CX می گوییم. تجربه مشتری هم به اندازه تجربه کارکنان سازمان مهم است و برای تداوم فعالیت یک سازمان یا گسترش فعالیت سازمان اهمیت دارد. در واقع تجربه مشتری همان تعاملاتی است که یک مشتری یا خریدار با محصول، خدمات یا سازمان شما برقرار می کند. اما زمانی مشتری به تعامل با سازمان ما ادامه می دهد که از خرید خود رضایت داشته باشد و تجربه خوبی برای او رقم زده باشید. مدیریت تجربه مشتری هم به معنای توجه به انتظارات مشتری و درخواست های اوست و همچنین برطرف کردن نیاز مشتری که این امر سبب جلب رضایت مشتری و ایجاد بهترین تجربه برای مشتری خواهد شد.

·         مزایای بهبود تجربه مشتری

اگر نیاز مشتری را برطرف کنیم و به درخواست های او توجه کنیم، مشتری ترغیب می شود که مجددا از ما خرید کند و حتی بابت یک محصول که رقبای ما با قیمت مناسب تری ارائه می کنند، مبلغ بالاتری بپردازد اما از ما خرید کند چون خرید او از سازمان ما، یک مزیت برای او دارد مانند یک کد تخفیف، یک اشانتیون و… و یا هر چیز دیگری که می تواند رضایت مشتری را جلب کند.

بیشتر بخوانید :  مدیریت دانش در سازمان چیست و چه مزایایی دارد؟

·         ارتباط تجربه مشتریان با بهبود تجربه کارکنان

اما اگر می پرسید چرا در مقاله تجربه کارکنان درباره تجربه مشتریان یا CX صحبت کردیم بهتر است بدانید تا زمانی که کارکنان سازمان شما از کار خود احساس رضایت نداشته باشند خدمات خوبی به مشتریان شما ارائه نمی کنند چون برایشان مهم نیست که نتیجه چه می شود پس در حدی که وظیفه خود می دانند کار می کنند و دلسوزانه عمل نمی کنند بنابراین اگر می خواهید سازمان شما پیشرفت کند، کسب و کارتان را گسترش دهید و فروش بالا و درآمد بالایی داشته باشید بهتر است رضایت کارکنان خود را جلب کنید و سعی کنید تجربه کارکنان خود را به بهترین شکل ایجاد کنید تا نتیجه خوبی دریافت کنید چون از کارمندی که رضایت شغلی ندارد نمی توان انتظار داشت که خدمات خوبی ارائه کند! هر چقدر هم که سازمان شما پیچیده باشد و خدمات سختی ارائه کند یا محصولی بفروشد که متقاضیان کمی دارد اگر کارمندان شما رضایت داشته باشند و تجربه خوبی از کار کردن با شما به دست آورده باشند، قطعا به بهترین شکل کار می کنند و فروش شما را افزایش می دهند. بدون شک تاثیری که کارشناس فروش در میزان درآمد و فروش محصول یا خدمات شما دارد می تواند چند برابر بیشتر از وب سایت، فروشگاه و… شما بر روی مخاطب باشد. بنابراین تمام این عوامل به هم وابسته هستند و اگر شما کارکنانی راضی و مشتاق برای فعالیت خود نداشته باشید، فقط ظاهری زیبا و موفق خواهید داشت و به مرور زمان به بدترین شکل ضرر می کنید.

پس بهتر است بدانید همانطور که به شعارهای خود اهمیت می دهید و تبلیغ می کنید، بسته بندی محصولات خود را زیباتر می کنید و حتی تخفیفات خوبی اعمال می کنید، رضایت کارکنان شما هم مهم است چون تاثیر کارشناسان فروش شما بر روی مشتریان چند برابر بیشتر از سایر روش های تبلیغاتی است و هر چقدر تجربه کارکنان شما بهتر باشد و علاوه بر رضایت شغلی، اطلاعات بیشتری درباره محصول یا خدمات شما داشته باشد، رضایت مشتریانتان هم بیشتر خواهد شد و فروش بالاتری خواهید داشت.

این مطلب را از دست ندهید:افزایش مشارکت کارکنان

نقشه سفر کارکنان

نقشه سفر کارکنان هر سازمان، شامل تمام رفتارهای پرسنل شماست یعنی از اولین برخورد از زمان استخدام تا آخرین برخورد و زمان اتمام کار، تمام اقداماتی که انجام می دهد، تمام رفتارهایی که با کارمند شما می شود و…. همه جزء نقشه سفر مشتری های شماست. نقشه سفر کارکنان می تواند انتظارات آن ها، نیازهای کارکنان و… را نمایش دهد.

شما با بررسی نقشه سفر کارکنان، می توانید بهترین انتظارات کارکنان و بهترین اقداماتی که می توانستید برای جلب رضایت آن ها انجام دهید را بفهمید.

 برای ترسیم نقشه سفر کارکنان، می توانید از روش های مختلفی استفاده کنید برای مثال نظرسنجی هایی که از کارکنان انجام می دهید، مصاحبه هایی که با آن ها انجام می دهید، گفتگو با کارکنان و جلساتی که با آن ها می گذارید، می تواند به شما در شناخت نیاز کارکنان کمک کند تا در نهایت با شناخت نیاز کارکنان و دانستن خواسته های آن ها، بتوانید رضایت آن ها را جلب کنید و در نهایت بهترین تجربه را برای آن ها بسازید.

روش های تهیه نقشه سفر کارکنان برای شناخت نیاز کارکنان

برای اینکه نقشه سفر کارکنان را به بهترین شکل ترسیم کنید و بتوانید آن را تحلیل و بررسی کنید، بهتر است در ابتدا یک پرسونا از مخاطبان یا کارکنان خود تهیه کنید. پرسونا به معنای شناخت نیازها و رفتارهای کارکنان شماست یعنی یک شناخت کافی از کارکنان خود داشته باشید و نیازها، درخواست ها، انتظارات، انگیزه ها، استعدادها، علایق و… کارکنان خود را بدانید و طبق شناختی که از آن ها پیدا می کنید بتوانید با آن ها برخورد کنید. با شناخت کافی کارکنان خود، می توانید بفهمید که هدف آن ها چیست و به دنبال چه چیزی هستند.

سپس باید بفهمید امکاناتی که برای کارکنان خود فراهم کردید چقدر توانسته انتظارات آن ها را برطرف کند در واقع در این مرحله باید میزان تحقق وعده هایی که به کارکنان سازمان خود دادید را بررسی کنید تا بفهمید چقدر موفق بودید. سپس می توانید با مشاهده نقشه سفر کارکنان خود، سیاست ها و فرآیندهای سازمان خود را برای فراهم کردن بهترین تجربه برای کارکنان خود تنظیم کنید و اقداماتی که باید در هر مرحله انجام دهید را تعیین کنید.

در واقع نقشه سفر کارکنان به مدیران سازمان ها کمک می کند که از نیازها و انتظارات کارکنان آگاه باشند و فرآیندهای سازمان خود را طوری طراحی کنند که با انتظارات کارکنان هماهنگ باشد، تا در نهایت رضایت کارکنان خود را جلب کنند و بهترین تجربه را برای کارکنان خود رقم بزنند.

همانطور که گفته شد یکی از تاثیرگذارترین روش ها برای اینکه یک سازمان به اهداف خود برسد، جلب رضایت کارکنان و ساخت بهترین تجربه برای کارکنان است که می تواند در نهایت اشتیاق کارکنان را بیشتر کند تا وظایف خود را به بهترین نحو انجام دهند و اهداف کلی سازمان محقق شود.

قراردادهای بین کارکنان و سازمان

قراردادهایی که بین کارکنان و یک سازمان عقد می شود چه به صورت کتبی و چه به صورت لفظی، یک تعهد بین سازمان و کارکنان ایجاد می کند این قراردادها برای هر فرد و سازمان می تواند متفاوت باشد اما در هر صورت انتظاراتی را به وجود می آورد، که باید برآورده شود تا رضایت دوطرف جلب شود. اگر کارکنان شما یک سری انتظارات از شما داشته باشند و برآورده نشود، نارضایتی شغلی خواهند داشت که باعث افت کیفیت کار آن ها خواهد شد.

همچنین علاوه بر قراردادهایی که بین کارکنان و سازمان نوشته می شود و یا بیان می شود ممکن است پرسنل شما، هنگام کار کردن با شما انتظاراتی داشته باشند که فکر کنند وظیفه شماست آن را برطرف کنید در صورتی که هیچ جای قرارداد ذکر نشده اما وقتی به آن عمل نشود، باز هم کارکنان شما ناراضی خواهند بود حتی اگر شما از آن خواسته اطلاعی نداشته باشید، به همین دلیل بهتر است هر چند وقت یک بار یک جلسه و گفتگو با کارکنان سازمان خود داشته باشید تا با آن ها صحبت کنید و از طریق همین نظرسنجی ها و صحبت ها بتوانید نیاز آن ها را بفهمید.

با وجود اینکه شما نسبت به تمام خواسته های کارمندان خود مسئولیتی ندارید اما جلب رضایت کارکنان و متقاعد کردن آن ها، می تواند در روند کار شما و رسیدن به اهداف کلی سازمان به شما کمک کند تا به بهترین شکل انجام شود. هرچقدر رضایت کارکنان شما بیشتر باشد، تجربه کارکنان هم بهتر می شود و با انگیزه بیشتری به کار خود ادامه می دهند و نگرش مثبتی نسبت به کار خود پیدا می کنند بنابراین منابع انسانی سازمان شما به بهترین شکل کار می کنند و شما را به اهدافتان می رسانند.

 

 

این مطلب را از دست ندهید:  مزایای  مدیریت دانش در سازمان چیست؟

جمع بندی

همانطور که در این مقاله از تیم تولید محتوای داتیس برای شما توضیح دادیم، بهبود تجربه کارکنان می تواند تاثیر بسزایی در بازدهی عملکرد آن ها در سازمان شما داشته باشد در واقع هر چقدر کارکنان شما اوقات بهتری در سازمان سپری کنند و رضایت بیشتری از درآمد، مزایا، جایگاه شغلی، پیشرفت در سازمان و… داشته باشند، بهتر کار می کنند و در پی آن سازمان شما هم پیشرفت خواهد کرد. همچنین زمانی که کارکنان یک سازمان رضایت شغلی داشته باشند، خدمات بهتری به مشتریان ارائه می کنند بنابراین میزان فروش محصول و خدمات شما هم افزایش می یابد و می توانید سریع تر سازمان خود را گسترش دهید و به اهداف نهایی خود برسید. در ادامه ما نقشه سفر کارکنان سازمان را معرفی کردیم و گفتیم اگر بتوانید یک پرسونای خوب از کارکنان خود به دست آورید، نیازها و خواسته های آن ها را می شناسید بنابراین بهتر می توانید در جهت جلب رضایت کارکنان خود تلاش کنید و نتیجه بهتری دریافت خواهید کرد. همچنین می توانید با برگزاری جلسات و نظرسنجی هایی که از کارکنان خود انجام می دهید، خواسته های آن ها را بفهمید و در جهت رفع نیازهای آن ها تلاش کنید. ممکن است کارمندان شما خواسته ای داشته باشند که به شما نگفته باشند اما با این جلساتی که برگزار می کنید شما متوجه شوید و آن را برطرف کنید تا کارکنان سازمان شما تجربه خوبی از کار کردن در شرکت شما به دست آورند و به شما در جهت رسیدن به اهدافتان کمک کنند.

این مطلب را از دست ندهید:روش های ایجاد انگیزه برای کارکنان

برای ساخت بهترین تجربه برای کارکنان چه کنیم؟

اگر وقت کافی برای برگزاری جلسات و یا ارتباط با کارکنان خود ندارید نگران نباشید!ً امروزه با پیشرفت تکنولوژی و به دلیل محدودیت زمانی که مدیران تمام سازمان ها و تمام مردم با آن مواجه شدند، نرم افزارهای متعددی برای بهبود تجربه کارکنان، بهبود مشارکت کارکنان در امور سازمان، بهبود انگیزه کارکنان برای کار در سازمان به بهترین نحو، نظرسنجی، مدیریت ایده، افزایش بهره وری کارکنان و همچنین کاهش هزینه تولید و کاهش ضایعات تولید شده است که می تواند به صورت هوشمندانه و در کمترین زمان، نظرات کارکنان را دریافت کند و از ایده ها و فکر و اندیشه کارکنان خود و حتی مشتریان سازمان برای مسئله یابی و حل مشکلات سازمانی استفاده کنند و آنان را برای رسیدن به اهداف سازمان خود دعوت کنند.

از جمله این نرم افزارها می توان به نرم افزار مدیریت تجربه کارکنان، نرم افزار بانک ایده، نظام پیشنهادها و… اشاره کرد. در ادامه توضیحات مختصری درباره این نرم افزارها ارائه می کنیم و برای مطالعه توضیحات تکمیلی و قابلیت های این نرم افزارها می توانید به صفحه مربوطه خود محصول مراجعه کنید.

  • نرم افزار مدیریت تجربه کارکنان

نرم افزار مدیریت تجربه کارکنان برای جمع آوری ایده های کاربران، پیشنهادات و انتقادات شما به کار می رود. شما می توانید بر اساس سازمانی که دارید و محصول یا خدماتی که ارائه می کنید، از این نرم افزار به صورت سفارشی سازی شده استفاده کنید و قابلیت های آن را بر اساس نیازی که دارید تنظیم کنید. این نرم افزار یک سیستم جامع است و تلفیقی از نظام پیشنهادها، بانک ایده، مدیریت شکایت مشتری، مدیریت نظرسنجی و ارزیابی عملکرد کارکنان است. این سیستم  مزایای بسیار زیادی دارد برای مثال پیشنهادات و بازخوردها را در سازمان شما به جریان می اندازد و به دست مدیر ارشد و یا مدیر مربوطه و مسئول مرتبط می رساند تا پیگیری امور به بهترین نحو انجام شود همچنین امکان بایگانی امور پیگیری شده و بررسی و تجزیه و تحلیل آن را به شما می دهد.

نرم افزار نظام پیشنهادها و ایده بر اساس قانون مدیریت خدمات کشوری تولید شده که بررسی پیشنهادهای کارکنان و استفاده از نظرات آن ها را برای مدیران امکان پذیر می کند. این کار سبب رضایت کارکنان و بهبود انگیزه و رضایت کارکنان می شود و در نهایت بهره وری سازمان شما را افزایش می دهد.

در صورت تمایل به کسب اطلاعات بیشتر درباره نرم افزار نظام پیشنهادها از گروه نرم افزاری داتیس می توانید در وب سایت داتیس، تمامی اطلاعات مربوط به این سامانه و قابلیت های آن را مطالعه کنید و در صورت نیاز به کسب اطلاعات بیشتر و یا تهیه محصول، با کارشناسان ما در داتیس تماس حاصل فرمایید.

اگر شما هم در این زمینه تجربه ای دارید و نکته دیگری در رابطه با مدیریت تجربه کارکنان یا روش های دیگری برای بهبود تجربه کارکنان می دانید با ما در بخش نظرات به اشتراک بگذارید.

خروج از نسخه موبایل