گروه نرم افزاری داتیس

نرم افزار مدیریت دانش چیست؟

نرم افزار مدیریت دانش (KMS) برای استفاده از دانش ادغام شده سازمان (پایه دانش) و بهبود کارایی عملیاتی طراحی شده است. در واقع نرم افزار مدیریت دانش، نرم افزاری است که اطلاعات را به گونه ای سازماندهی می کند تا  کارمندان و مشتریان بتوانند به سرعت به آن دسترسی پیدا کرده و آن را توزیع کنند. این نرم افزار  فناوری داده ها را در یک منبع جمع می کند . و از تلنبار شدن اطلاعات جلوگیری می کند . همچنین یافتن اطلاعات را آسان تر می کند. با داشتن تمام دانش در یک مکان  و پلتفرم، کارکنان دقیقاً می‌دانند که وقتی در مورد موضوعی سؤالی دارند به کجا مراجعه کنند.

همچنین باید اشاره کرد که این نرم افزار شامل گزینه هایی برای ایجاد محتوا، مانند پایگاه دانش است که می تواند توسط مشتریان و کارمندان شما استفاده شود. این گزینه های خود سرویس تجربه مشتری را بهبود و سرعت می بخشد زیرا کاربران می توانند راه حل های سریع و ساده را بدون تماس با پشتیبانی پیدا کنند.برای آشنایی بیشتر با مفهوم مدیریت دانش تا پایان مقاله  “نرم افزار مدیریت دانش چیست” با ما همراه باشید.

مزایای نرم افزار مدیریت دانش

در مقاله “نرم افزار مدیریت دانش چیست” مزایای نرم افزار دانش را بیان خواهیم کرد. قابل دسترس بودن ، قابل شناسایی بودن و قابلیت به روز رسانی داشتن از ویژگی هایی است که میتوان آن ها را بعنوان مزایای نرم افزار مدیریت دانش برشمرد.

استفاده از نرم افزار مدیریت دانش در کسب و کار شما طیف گسترده ای از برتری ها را به کسب و کار شما ارائه می دهد، از جمله:

  • تعاملات خدمات مشتری شخصی

هنگامی که داده های مشتری به راحتی در دسترس است، نمایندگان خدمات می توانند از این اطلاعات برای شخصی سازی تجربه مشتری استفاده کنند.

به عنوان مثال، اگر تیم شما از CRM استفاده می کند، می توانید داده های مربوط به تعاملات گذشته با مشتریان خود را ذخیره کنید. سپس، دفعه بعد که مشتری با کسب و کار شما تماس گرفت، می توانید آن اطلاعات را به خاطر بیاورید. این یک رابطه طولانی مدت با مشتریان شما ایجاد می کند که تجارب خدمات را بهبود می بخشد . و از ریزش آنها جلوگیری می کند.

  • راه حل های پشتیبانی سریع تر

هدف نرم افزار مدیریت دانش متمرکز کردن اطلاعات است. وقتی این اتفاق می افتد، هم کارمندان و هم مشتریان می توانند مشکلات را سریعتر حل کنند.

کارمندان می دانند منابع مهم را کجا پیدا کنند . و مشتریان می توانند از راه حل های شخصی سازی شده  برای غلبه بر موانع رایج استفاده کنند. و هنگامی که تیم شما راه حل های سریع تری ارائه می دهد، می توانید انتظار افزایش رضایت مشتری را داشته باشید.

  •  کاهش حجم خدمات

افزودن یک پایگاه دانش به وب سایت شما یک مزیت بزرگ برای تیم خدمات مشتری شما است. مشکلات رایج و ساده مشتریان دیگر نیازی به یک نماینده برای حل آنها ندارند.

در عوض، مشتریان می توانند بدون برداشتن تلفن یا نوشتن ایمیل، راه حل های خود را جستجو کنند. وقتی این موارد ساده را از صف پشتیبانی خود حذف می کنید، تیم خدمات شما می تواند زمان بیشتری را صرف تمرکز بر مسائل پیچیده و فوری کند.

مزایای استفاده از نرم افزار مدیریت دانش

بنابراین از آنجا که مدیریت دانش، به طور خلاصه، روش جمع آوری، سازماندهی و به اشتراک گذاری اطلاعات با افرادی است که به آن نیاز دارند. این نرم افزار به ادغام اطلاعات کمک می کند تا مشتریان و کارمندان شما بتوانند به راحتی به آن دسترسی داشته باشند. با سازماندهی سیستماتیک اطلاعات شرکت، اطمینان حاصل می کند که همه بخش ها در یک راستا قرار دارند . و مشتریان دستورالعمل های ثابتی را دریافت می کنند.

پس در حالی که نرم افزار مدیریت دانش از ویژگی های هوش مصنوعی کمک گرفته است؛ می توانید بسیاری از ویژگی های مدیریت دانش را به صورت جداگانه خریداری کنید.

نرم افزار KM برای  کارآمدتر و سودآورتر کردن شرکت ها طراحی شده است. اما تعدادی چالش وجود دارد که لازم است با آن ها آشنا بشوید. بیایید به چند چالش اصلی نگاه کنیم که نرم‌افزار KM را برای کسب‌وکارها بسیار مهم می‌کند – و بررسی و برطرف سازی این چالش ها  به سادگی امکان پذیر نیست.

اهمیت استفاده از نرم افزار مدیریت دانش

برای بیان اهمیت استفاده از نرم افزار مدیریت دانش دلایلی وجود دارد، از جمله :

  • بهبود تصمیم گیری و تصمیم سازی :

بهبود کیفیت تصمیم گیری در بخش مدیریت با اطمینان از ایمن بودن  و قابل اعتماد بودن دانش، اطلاعات و داده ها از طریق چرخه گردش دانش.

  • دستیابی سریع به دانش:

با توجه به داده های نامحدود در گردش در سازمان. با نرم‌افزار KM، اساساً شما باید بینش‌های جمع‌سپاری را از هر فردی که استخدام می‌کنید و هر مشتری که با آن تجارت می‌کنید، دریافت ‌کنید. اما این به سادگی ممکن نیست مگر اینکه شما یک سیستم KM داشته باشید که بتواند به سرعت و به راحتی از محتوای کارمندان و مشتریان صرف نظر از اینکه دورکار هستند یا در محل کار حضور دارند، استفاده کند.

به عبارت دیگر، هیچ داده ی تلنبار شده ای نمی تواند وجود داشته باشد. دانش باید در زمان واقعی قابل دسترسی باشد، و باید از هر دستگاهی، در هر نقطه از جهان، و حتی به چندین زبان در دسترس باشد، اگر شرکت شما واقعاً از نظر وسعت جهانی باشد

  • آسان کردن دانش برای فهمیدن:

یکی از بزرگترین چالش هایی که  سازمان ها امروزه با آن مواجه هستند این است که کاربران نمی توانند در میان انبوهی از داده ها آنچه را که مدنظر دارند را پیدا کنند. این دقیقا همان چیزی است که اهمیت نرم افزار مدیریت دانش را نشان میدهد چرا که این نرم افزار داده ها را به گونه ای سازماندهی کند که برای کاربران منطقی باشد. اما حتی اگر نرم افزار KM این کار را به خوبی انجام دهد، باز هم همه مشکل حل نمی شود سوالی که مطرح می شود این است که  چگونه کاربران نتیجه دقیق مورد نظر خود را بیابند؟

  • استخراج و ثبت دانش :

جمع آوری و ثبت دانش در بستری امن از چالش های مهمی است که شاید کمتر به آن توجه شده باشد. اینکه کارکنان بتوانند به سهولت و سادگی دانش، درس آموخته و اطلاعات مهم را در نرم افزار مدیریت دانش ثبت شوند. اگر ابزار ثبت به آسانی در اختیار کاربران نباشد اطلاعاتی که در لحظه در ذهن آنها است، از بین می رود و فرایند کشف دانش به سمت فراموشی دانش می رود.

  •  پایگاه دانش و محل حفظ دانش :

دو نوع پایگاه دانش وجود دارد. یک پایگاه دانش قابل خواندن توسط ماشین ها که داده هایی را ذخیره می کند که فقط توسط سیستم های هوش مصنوعی قابل تجزیه و تحلیل هستند. یک پایگاه دانش قابل خواندن برای انسان، که اسناد و متون فیزیکی را ذخیره می کند که برای مردم قابل دسترسی است. پایگاه‌های دانش قابل خواندن برای انسان قابلیت برقراری تعامل بیشتری را دارند، اما جستجوها اغلب وقت‌گیرتر هستند. ولی اگر به همه دانش سازمانی  دسترسی وجود داشته باشد  و حتی هر چیزی را که مورد نیاز است در کمترین زمان ممکن پیدا شود. این هنوز  مشکل برگرفته شده از اطمینان از آپلود ها و به روز رسانی های دقیق و منظم را حل نمی کند.

جستجو می تواند چالش های مدیریت دانش را حل کند

شاید جذاب‌ترین و قدرتمندترین ابزاری که در اخیرا به وجود آمده است، امکان جستجوی پیشرفته باشد، که به کارمندان اجازه می‌دهد در هر زمان و از هر مکان به جستجو و دسترسی به محتوا و دانش جمعی شرکت خود بپردازند.

بهترین ابزارهای جستجو به کارمندان امکان دسترسی به دانش شرکت شما را از یک نوار جستجو می‌دهد، مهم نیست در کجا هستند یا از چه دستگاهی استفاده می‌کنند. توانایی کشف اطلاعات به صورت آنی در چندین پلتفرم به این معنی است که برای اولین بار دانش تلنبار شده است.

با این حال، این بدان معنا نیست که همه کارمندان شما به همه چیز دسترسی نامحدود خواهند داشت. حتی اگر از برنامه های مشابه استفاده کنند، مجوزهای آنها می تواند متفاوت باشد. جستجوی سازمانی می‌تواند مجوزهای بومی هر برنامه را بپذیرد و فقط محتوایی را به کاربران نشان دهد که قبلاً به آن دسترسی دارند.

جستجوی سازمانی پیشرفته از هوش مصنوعی قدرتمندی استفاده می‌کند که آنچه را که از قبل در مورد گردش کار درون برنامه‌ها می‌داند را به کار می‌گیرد و چارچوبی را برای بهبود ارتباط ،فورا ایجاد می‌کند. اما این مساله به همین جا ختم نمی‌شود – سپس یاد می‌گیرد که کارمندان شما چگونه جستجو می‌کنند و می‌تواند پیش‌بینی‌های بهتری را ارائه دهد، زیرا می‌آموزد که کارمندان شما در طول زمان به دنبال چه چیزی هستند (و چگونه به دنبال آن هستند).  همچنین می‌تواند به طور طبیعی مانند یک انسان، پرس و جوها را تحلیل کند، یعنی دقت پیش‌بینی بهتری برای نتایج جستجوی شما.

جستجویی که دائماً به‌روزرسانی نمی‌شود، جستجوی خوبی نیست. امروزه این مشکل بسیار کمترپیش می آید، زیرا نتایج جستجو اکنون داده‌هایی را نشان می‌دهند که در زمان واقعی به‌روزرسانی شده‌اند، صرف نظر از اینکه آن به‌روزرسانی در کجا یا در چه دستگاهی رخ داده است.

ابزارهای جستجوی سازمانی پیشرفته  مانند آنچه در نرم افزار پندار وجود دارند می توانند همه موارد بالا و بیشتر را انجام دهند. این به نرم افزار مدیریت دانش شما اجازه می دهد تا بیش از هر زمان شما را به مقصود نهایی برساند

یک نرم افزار مدیریت دانش کارآمد چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

ویژگی های برتر یک نرم افزار مدیریت دانش برای هر شرکت بسته به استراتژیک آن شرکت متفاوت است. این به آن معنی‌ست که الویت ویژگی ها میتواند کاملا متفاوت باشد و حتی این امکان وجود دارد که برای برخی شرکت ها، ویژگی هایی اصلا مورد توجه نباشد. این الویت ها در فرایند تدوین آیین نامه مدیریت دانش مشخص می شود. با توجه به این موضوع ویژگی هایی که یک نرم افزار مدیریت دانش موثر و کار آمد باید داشته باشد شامل موارد زیر می باشد:

  1. کاربر پسند بودن و سادگی برای استفاده
  2. قابلیت جستجو به صورت پیشرفته
  3. گزارش گیری و تجزیه و تحلیل داخلی
  4. قابلیت توسعه و سفارشی سازی
  5. اپلیکیشن موبایل
  6. ویژگی های همکاری و امکانات افزایش مشارکت
  7. ادغام های هوشمند با ابزارهای دیگر
  8. سیستم بازخورد
  9. ابزار های کار آمد برای تالیف و ویرایش محتوا
  10. سازگار با چندین دستگاه و مرورگر

سخن پایانی

نرم افزار مدیریت دانش را می توان گام پایانی پیاده سازی مدیریت دانش دانست. پس باید دقت بسیار برای آن به خرج داد. اگر نرم افزار مدیریت دانش کار آمد نباشد باعث شکست کلیت مدیریت دانش می شود. سیستم مدیریت دانش شما باید شامل ابزاری باشد که با هدف شرکت سازگار باشد . و تمامی امکانات لازم برای ثبت و استخراج، حفظ و طبقه بندی آنها، به اشتراک گذاری و به روز نگهداشتن دانش را در اختیار شما قرار دهد. امیدواریم که مقاله “نرم افزار مدیریت دانش چیست” توانسته باشد به شما در آشنایی و پیاده سازی مدیریت دانش در سازمان شما کمک کند.

 
خروج از نسخه موبایل