گروه نرم افزاری داتیس

راهکارهای جلوگیری از احتکار دانش و اطلاعات در سازمان

دانش فقط قدرت نیست. یک پیشرفت بالقوه در هر سازمانی است که باید آزاد شود. اما اگر این دانش احتکار و پنهان شود چه اتفاقی می‌افتد؟ انباشت دانش یک قاتل غیرمستقیم کسب و کار است. اگر بتوانید، نشانه هایی از انباشت دانش در محل کار خود را شناسایی کنید، می توانید اقدام به راهکارهایی برای جلوگیری از احتکار دانش در سازمانتان کنید.

یک مثال بارز برای درک بهتر مفهوم احتکار دانش این است که شما با یک کشتی بسیار پیشرفته در اقیانوس در حال حرکت هستید ولی در این کشتی افراد از اشتراک گذاری نقشه خودداری می کنند یا اینکه تیمی را تصور کنید که در آن تنها عده معدودی راه رسیدن به موفقیت را می دانند در حالی که دیگران در تاریکی و بدون اطلاعات لازم سرگردان هستند. بنابراین هرگونه احتکار و انباشت دانشی ،از تخصص  پنهان گرفته تا داده های محافظت شده، مانع همکاری و نوآوری می شود. در این مقاله، ما سفری را آغاز می کنیم تا نشانه های احتکار دانش را کشف کنیم. راهبردهای موثری برای مبارزه با ویروس مهلک بهره وری را کشف کنیم. برای کشف اسرار و رهایی سازمان خود از جهل آماده شوید!

احتکار دانش چیست

احتکار دانش چیست؟

انباشت و احتکار دانش زمانی اتفاق می افتد که فرد تصمیم می گیرد دانشی را که در اختیار دارد برای خود نگه دارد. همچنین ممکن است زمانی اتفاق بیفتد که فردی برای خود دانش جمع آوری می کند و به این موضوع فکر نمی کند که دیگران نیز می توانند از آن بهره ببرند. که در این زمان، وقتی که  تیم ها یا افراد دانش را برای خود نگه می دارنند، می تواند به بهره وری آسیب برسانند، که منجر به کارهای تکراری می شود و بین گروه های مختلف ناهماهنگی ایجاد می کند.

در یک محیط عاری از انباشت دانش، سازمان ها به اکوسیستم های پر جنب و جوش همکاری و هوش جمعی تبدیل می شوند. تیمی را تصور کنید که در آن همه می توانند به اطلاعات و تخصص دسترسی داشته باشند. کارمندان آشکارا بینش خود را به اشتراک می گذارند و از مخزن وسیعی از دانش بهره می برند. وقتی ایده ها مانند کرم شب تاب به اطراف جهش می یابند و خلاقیت را جرقه می زنند و پروژه ها را به جلو می برند، همکاری بی دردسر با جریان سریعتر جلو میرود. از سوی دیگر، اگر شرکت شما دارای فرهنگ اشتراک دانش باشد، کارکنان دید بهتری نسبت به دانش موجود در کل سازمان پیدا می کنند، که نتیجه آن به همکاری مؤثرتر و روابط بهتر بین همکاران ختم خواهد شد. و همه اینها به نوبه خود می تواند تأثیر مثبتی بر تجربه کارمند و مشتری داشته باشد.

اما اگر مزایای اشتراک دانش بسیار زیاد است، چرا بسیاری از سازمان ها با مشکل احتکار دانش مواجه هستند؟

چرا کارمندان دانش را ذخیره می کنند؟

متأسفانه، احتکار دانش در موارد بسیار زیادی در دنیای واقعی،دیده می شود که می تواند تأثیر منفی بسیاری بر کسب و کارها بگذارد. سناریویی را تصور کنید که در آن یک مدیر ارشد داده‌های تحقیقاتی مهم بازار را نزدیک خود نگه می‌دارد و از به اشتراک گذاشتن آن با تیم بازاریابی خودداری می‌کند. بدون دسترسی به این اطلاعات ارزشمند، تلاش‌های تیم به صورت بی هدف منجر به از دست رفتن فرصت ها از میان انگشتان آنها می شود و آنها برای درک ترجیحات مشتری یا روند بهبود صنعت به نتیجه ای نمی رسند.

البته همه کسانی که دانش را انباشته می کنند عمدا یا با نیت بد این کار را انجام نمی دهند. گاهی اوقات، احتکار دانش به دلایلی قابل اجتناب و قابل رفع اتفاق می افتد.

انگیزه های فردی

داشتن دانش یک قدرت است و برخی از کارمندان ممکن است با احتکار آن بخواهند به مزیتی برسند. به عنوان مثال، ممکن است آن ها بخاطر نیاز به احساس امنیت شغلی بیشتری این کار را انجام بدهند زیرا تنها فردی در شرکت هستند که به آن دانش خاصی اشراف دارند، یا ممکن است دوست داشته باشند که تنها فردی شناخته بشوند که ، قادر به حل مسائل خاص در سازمان هستند.

احساس عدم اعتماد

اعتماد چسبی است که تیم ها را کنار هم نگه می دارد. وقتی اعتماد وجود ندارد، انباشت دانش به صورت مخفیانه وارد سازمان می شود. سپس همکاران در به اشتراک گذاشتن بینش خود احساس تردید می کنند، زیرا می‌ترسند ایده‌هایشان دزدیده شود یا تضعیف شوند. زمانی که کارمندان به کارفرمای خود اعتماد ندارند، احتمال کمتری دارد که دانش خود را به اشتراک بگذارند، که به نوبه خود بر عملکرد کلی شرکت تأثیر می گذارد. بدون اعتماد، دانش به یک کالای گرانبها تبدیل می شود که در یک خزانه محبوس شده است.

سلسله مراتب سازمانی

سلسله مراتب سازمانی می تواند به طور ناخواسته منجر به انباشت دانش شود. هنگامی که کارمندان ساختار قدرت سفت و سختی را ببینند، ممکن است به دلیل ترس از فراتر رفتن از مرزها یا جلب توجه ناخواسته، اطلاعات خود را پنهان کنند. مانند داشتن یک نقشه گنج مخفی است، که همه می دانند کلید رمزگشایی آن در دست رئیس است. نتیجه؟ دانش ارزشمند در لابلای سطوح سازمانی پنهان می ماند و مانع همکاری و رشد می شود. 77 درصد از کارگران و کارمندان جوان، انباشت دانش را می پذیرند و آن را بد نمیدانند. حتی مدعی هستند احتکار دانش می تواند برای همکارانشان مفید باشد.

یک مطالعه توسط آکادمی اکتشافات مدیریت نشان داده است که کارمندان تمایل بیشتری برای به اشتراک گذاشتن اطلاعات با همکاران خود که فاصله ای بین موقعیت های آنها در نمودار سازمانی شرکت وجود دارد،نشان داده اند. به عنوان مثال، یک نماینده خدمات مشتری ممکن است تمایل بیشتری داشته باشد تا درمورد بازخوردهای منفی که از مشتری شنیده است با فردی در تیم دیگر صحبت کند، زیرا آنها این شخص را کمتر از فردی که مستقیماً با او کار می کنند، بعنوان تهدید می بینند.

رقابت

در محیط کار سازمانی، رقابت می تواند شدید باشد. وقتی افراد در مقابل یکدیگر قرار می گیرند، غریزه احتکار دانش تبدیل به یک تاکتیک بقا می شود. این مانند دویدن در یک مسابقه است که از دادن راهنمایی به دیگران خودداری می‌کنیم، به این امید که در طول مسیر گم شوند.

در واقع در یک محل کار رقابتی، کارکنان دائما مشتاق هستند تا به رتبه‌های بالاتر صعود کنند و ارزش خود را بیش از پیش ثابت کنند. پس تلاش می کنند که نشان بدهند هیچ کس دیگری نمی تواند کاری را که آن ها می توانند انجام دهند را انجام دهد. این کار باعث می شود که کارمندان اطلاعاتی را که به تنهایی به آنها دسترسی دارند را احتکار کنند.

ترس

برخی از کارمندان از به اشتراک گذاشتن دانش خود، به جهت ترس از قضاوت شدن  یا ترس از رد شدن و یا حتی طرد شدن اجتناب می کنند. آنها ممکن است فکر کنند که مدیرشان ایده های آنها را رد می کند یا نگران هستند که چیزی را اشتباه بگویند و در مقابل اعضای تیم اصلاح شوند. یا شاید آنها نمی خواهند متهم به استفاده از روش های اشتباه برای رسیدن به اهداف خود شوند. در هر صورت، دانش خود را برای خود نگه می دارند تا از هرگونه عواقب منفی بالقوه جلوگیری کنند.

چرا اجتناب از احتکار دانش در محل کار مهم است؟

ما قبلاً ثابت کرده‌ایم که سازمان شما باید با گسترش فرهنگ انباشت دانش مقابله کند، اما بیایید نگاهی دقیق‌تر به برخی از دلایل خاص انباشت دانش بیاندازیم:

رشد شرکت

انباشت دانش به صورت روش های مختلف می تواند به رشد شرکت و سازمان شما آسیب برساند: احتمال اینکه کارکنان ناراضی کم کم دست از کارکردن بکشند بیشتر می شود ، حتی سیلوهای دانش می توانند منجر به اشتباهات پرهزینه شوند، احتمال اینکه شرکت مجبور شود استخدام های جدید با سرعت بیشتری داشته باشد بیشتر می شود.

از سوی دیگر، شرکت هایی که دارای فرهنگ دانش محور هستند، تمایل به رونق و تسلط بر صنعت خود دارند. کارمندان فرآیندهای خود را مستندسازی می‌کنند، اشتراک دانش به یک امر عادی تبدیل می‌شود و همه اطلاعاتی را دارند که برای موفقیت در کارشان نیاز دارند. با پرورش فرهنگ اشتراک گذاری دانش، شرکت به یک اکوسیستم پر رونق تبدیل می شود که در آن نوآوری شکوفا می شود و به سازمان اجازه می دهد به ارتفاعات جدیدی دست یابد.

تقویت مستمر محیط یادگیری:

احتکار دانش مانند برکه ای راکد و خالی از ایده های تازه و رشد فکری است. با این حال، محیطی که حرکت جریان آزاد دانش را تشویق می‌کند، مانند یک چشمه جوشان است که دائماً ذهن کارکنان را تغذیه می‌کند. هنگامی که اطلاعات به طور آشکار به اشتراک گذاشته می شوند، فرهنگ یادگیری مستمر ریشه می گیرد. این مانند داشتن کتابخانه ای است که در آن کتاب ها آزادانه در دسترس هستند، و افراد را تشویق می کند تا افق های خود را گسترش دهند و مهارت های جدید را توسعه دهند.

مشارکت کارکنان و رضایت شغلی

احتکار دانش می تواند کارمندان را در چرخه ای از سرخوردگی و عدم مشارکت نگه دارد. با این حال، هنگامی که دانش سخاوتمندانه به اشتراک گذاشته می شود، کارکنان احساس ارزشمندی و قدرت می کنند. آنها به طور فعال در موفقیت سازمان شرکت می کنند و مشتاقانه بینش ها و ایده های خود را به اشتراک می گذارند. این امر باعث تقویت روحیه، افزایش رضایت شغلی و ایجاد یک محیط کاری مثبت و پر جنب و جوش می شود. در واقع کارمندان زمانی که بتوانند به راحتی با همکاران خود تعامل داشته باشند و بدون نگرانی در مورد پیامدهای منفی، به همتایان خود اطلاعات بدهند و دریافت کنند و ببینند که چگونه کار آنها به موفقیت شرکت کمک می کند، از شغل خود رضایت بیشتری دارند.

کاهش خطراشتباهات

انباشت و احتکار دانش خطر از دست دادن فرصت ها بر اساس اشتباهات و شکست های پرهزینه را افزایش می دهد. سازمان ها می توانند با تشویق به اشتراک گذاری دانش، کاهش خطرات و تصمیم گیری آگاهانه از تخصص و خرد جمعی بهره ببرند.

چگونه بر احتکار دانش غلبه کنیم

ما توضیح داده‌ایم که احتکار دانش چیست و چرا باید به هر قیمتی از آن اجتناب کنید. اما اگر شرکت شما در حال حاضر با این مشکل مواجه است چه باید کرد؟

  • به اشتراک گذاری دانش را ساده کنید

اطلاعات پیچیده را به قطعات کوچک تقسیم کنید تا به راحتی در دسترس قرار بگیرند. از نرم افزارهای مخصوص مدیریت دانش مانند نرم افزار پندار برای ایجاد اسناد تعاملی، ویکی‌ها و پایگاه‌های دانش که کاربرپسند هستند و به اشتراک‌گذاری یکپارچه دانش را ترویج می‌کنند، استفاده کنید. تصور کنید که یک مرکز متمرکز دارید که در آن تیم شما می تواند به دانش زیادی دسترسی داشته باشد و به آن کمک کند، مانند گنجینه ای از بینش های آماده برای کاوش های رسیدن به هدف.

  • الگوی رفتار اشتراک دانش ایجاد کنید

به این صورت که وقتی مدیران و رهبران به طور فعال در به اشتراک گذاری دانش مشارکت می کنند، این امر سابقه ای را برای دیگران ایجاد می کند که از آن پیروی کنند. مدیران را تشویق کنید تا تخصص، بینش و تجربیات خود را آشکارا به اشتراک بگذارند. انجام همچین الگوی رفتاری فرهنگی را ایجاد می کند که در آن دانش جشن گرفته می شود و به اشتراک گذاشته می شود و همه بینش ها و اطلاعات مفیدی را به ارمغان می آورند.

  • دستورالعمل های واضح ایجاد کنید

دستورالعمل ها و پروتکل هایی برای به اشتراک گذاری دانش ایجاد کنید. روشن کنید که احتکار دانش ناامید کننده است و به اشتراک گذاری دانش مورد قدردانی و پاداش قرار میگیرد.یک چارچوب اشتراک دانش ایجاد کنید که بهترین شیوه ها و مشوق ها را مشخص کند تا انتظارات برآورده شوند. به آن به عنوان ایجاد یک نقشه راه فکر کنید که تیم شما را به سمت یک مقصد مشترک که بهره مند از فراوانی دانش است، هدایت می کند.

  • همکاری را پرورش دهید

به همکاری بین کارکنان پاداش دهید و آن را تشویق کنید. موقعیت های مهندسی که در آن کارکنان باید دانش خود را برای رسیدن به یک هدف به اشتراک بگذارند. کارکنان خود را پرورش دهید و کاری کنید که آنها احساس کنند عضوی از یک تیم هستند. بدین صورت دیوارهای انباشت دانش در سازمانتان شکسته می شود و محیطی مشارکتی ایجاد می شود. تیم‌های متقابل را، برای شرکت در جلسات هم فکری و جلسات منظم به اشتراک‌گذاری دانش تشویق کنید. وقتی ذهن‌های مختلف گرد هم می‌آیند، جمع آوری دانش از هرکدام از این ذهن ها به مثابه ی ابرقدرتی منحصر به‌ فرد برای نجات سازمان می باشد.

حذف احتکار دانش با بستر مدیریت دانش

اقدامات کوچکی مانند دادن اعتبار در جایی که اعتبار لازم است، پاداش دادن به برتری، و از بین بردن موانع به اشتراک گذاری دانش می تواند بر انگیزه کارمند برای ذخیره دانش غلبه کند.

اما فقدان منابع مناسب، مسلماً می‌تواند اشتراک دانش را محدود کند. در حالی که ما در مورد اینکه چگونه تغییرات در سبک مدیریت و فرهنگ محل کار شما می تواند با احتکار دانش مبارزه کند صحبت کرده ایم، عامل دیگری وجود دارد که باید در نظر بگیرید: استفاده از نرم افزار مدیریت دانشی مناسب.

با استفاده از استراتژی جدید، به اشتراک گذاری دانش خود را با استفاده از یک پلت فرم مدیریت دانش خوب آغاز کنید. این نوع پلتفرم به تیم شما امکانی می دهد تا دانش خود را مستند کنید، آن را به اشتراک بگذارید و به اطلاعات همتایان خود در هر کجا که کار می کنند دسترسی داشته باشید. زمانی که کارمندان به آن نیاز داشته باشند، دانش مربوطه را آشکار می کند تا مشارکت همه بالا برود و هیچ کس در تاریکی رها نشود.

نرم افزار پندار برای مبارزه با احتکار دانش

خب، نرم افزار پندار پلتفرمی است که برای تقویت فرهنگ اشتراک دانش و همکاری طراحی شده است.

پندار یک پلتفرم مدیریت دانش و اشتراک اسناد یکپارچه است که برای محل کار طراحی شده است. که به تیم ها کمک می کند تا دانش را در یک مکان با همکاری ایجاد کنند، به اشتراک بگذارند، پیگیری کنند و مدیریت کنند.  اکنون وقت آن است که اقدام کنید! قدرت به اشتراک گذاری دانش را درک کنید و با روند احتکار دانش وداع کنید. به یاد داشته باشید که نرم افزار پندار دوست وفادار شماست که آماده کمک به شما در تلاش برای به اشتراک گذاری دانش است. بنابراین، تیم خود را جمع کنید، شمشیر همکاری را به دست بگیرید تا با هم، داستان موفقیت را بازنویسی کنیم.

 

خروج از نسخه موبایل