گروه نرم افزاری داتیس

مزایای مدیریت دانش چیست؟

آشنایی به مزایای مدیریت دانش در کسب و کارها

با شناخت مزایای مدیریت دانش و با استفاده از ابزار های مختلف آن می توانید از دانش جاری کسب و کار خود به بهترین شکل بهره‌مند شوید و شرکت خود را همواره به روز نگه دارید. امروزه کسب و کارهای مدرن به شدت به تجربه و تخصص کارکنان خود برای پیشبرد موفقیت شرکت متکی هستند. زمانی که کارکنان به اطلاعات، دانش و کارشناسان موضوعی مورد نیاز خود دسترسی داشته باشند، موثرتر خواهند بود.

با این حال، مدیریت دانش سنتی و رویکردهای اشتراک دانش برای محیط کار دیجیتال مدرن بهینه نشده است. آنها بشتر روی دانش آشکار تمرکز دارند. این در حالیست که دانش و تخصص نیروهای کلیدی میتواند بسیار حیاتی تر باشد و عدم مدیریت صحیح آنها و توزیع نادرست دانش در سازمان باعث ضرر سالانه بین 500 تا 31.5 میلیاد دلار باشد.

کارمندان زمان زیادی را برای جستجوی اطلاعات تلف می‌کنند، وقتی نمی‌توانند پاسخی پیدا کنند نمی‌دانند از چه کسی بپرسند و اغلب بدون راه‌حلی برای مشکل خود باقی می‌مانند. در حالی که پاسخ سوال آنها نزد همکاران دیگری است. این جستجو های بدون نتیجه 22% از زمان کارمندان را هدر میدهد.  این سردرگمی در دسترسی به دانش باعث کاهش توانمندی کارکنان در انجام وظایف خود می شود و رفته رفته عدم رضایت شغلی گسترش می یابد. این روند اگر کنترل نشود با افزایش نرخ خروج کارکنان روبرو میشویم.

پراکندگی دانش و عدم مدیریت صحیح آن باعث کاهش بهره وری در شرکت خواهد شد. به همین دلیل ضروری است که سازمان‌ها برای تقویت تعامل و بهره‌گیری از یکی از ارزشمندترین دارایی‌های نامشهود خود دانش و تجربه کارکنان، پیاده سازی یک سیستم مدیریت دانش کارآمد و قابل اعتماد را در اولویت قرار دهند.

در این مقاله از گروه نرم افزاری داتیس، قصد داریم ده مزایای مدیریت دانش را با هم بررسی کنیم.

مدیریت دانش (KMS) چیست؟

فرهنگ لغت آکسفورد “دانش چیست” را به‌عنوان “اعمال، اطلاعات و مهارت‌هایی که از طریق تجربه یا آموزش به دست می‌آیند” تعریف می‌کند. دانش زیر بنایی است که هر کسب و کاری بر آن پایه ریزی می شود. و اگر ندانیم دانشی که در ایمیل های سازمانی، شبکه های اجتماعی، اتوماسیون اداری و ذهن افراد پراکنده شده است را چگونه مدیریت کنیم در واقع پایه های کسب وکار را به خطر انداخته ایم.

مدیریت دانش یک تکنیک مدیریتی برای حفظ و به کار گیری درست از منابع دانشی شرکت است. سیستم مدیریت دانش (knowledge management system)  که به اختصار kms شناخته می شود، به طور صحیح و سیستماتیک دانش های پراکنده و جاری در سازمان را جمع آوری می کند، ثبت میکند و با اشتراک گذاری بین افرادی که به دانش نیاز دارند، از آن استفاده می کند. سیستم مدیریت دانش به کمک ابزار های متفاوتی که دارد این فرایند صورت موثر انجام می دهد.

مزایای مدیریت دانش برای کسب و کارها

  1. افزایش نرخ بهره وری و بهبود عملکرد

زمانی که کارکنان به تمام دانش مورد نیاز خود در سازمان دسترسی داشته باشند، مفیدتر و موثر وظایف خود را عهده دار خواهند بود. افزایش سطح دانایی و تخصص کارمندان  منجر به توانمند سازی کارکنان می شوند و کارکنان تمرکز بیشتری روی امور و تحقق اهداف استراتژیک خواهند داشت. در نتیجه شاهد بالا رفتن عملکرد و بهره وری خواهیم بود.

  1. جلوگیری از هدر رفت هزینه ها و زمان

یک از از اصلی ترین مزایا مدیریت دانش، کاهش هزینه هاست. این صرفه جویی در ابعاد مختلفی رخ می دهد. با مدیریت دانش دارایی در سازمان هزینه اموزش نیرو های جدید به طور چشمگری کاهش می یابد. از طرفی با بهبود فرایند ها هزینه هایی پنهانی که باعث ضرر می شدند از بین می رود. بعلاوه با ارتقای سطح مهارت و افزایش عملکرد کارکنان، فعالیت های روزمره موثرتر و سود آورتر خواهد بود.

  1. افزایش مشارکت کارکنان و بهبود فرهنگ سازمانی

عدم مشارکت کارکنان باعث عقب ماندن از پیشرفت می شود. سیستم مدیریت دانش برای ثبت و استفاده کارکنان از دانش ،آنها را بهم نزدیکتر می کند. تعامل بین افراد و تبادل دانش مشارکت را افزایش می دهد و روابط سالم و قوی ایجاد می کند که در کار تیمی آنان را موفق می کند. کارکنان با همفکری و اشتراگ گذاری دانش خود، احساس مفید بودن و رضایت شغلی نیز خواهند داشت.

  1. حفظ منابع دانش و دانایی

همیشه دیدن مرخصی یک کارمند کلیدی سخت است.این سختی با بازنشستگی آنان بیشتر هم می شود. وقتی آنها از سازمان خارج می شوند، تخصص و دانشی را که در طول سال ها به دست آورده اند و انباشته کرده اند با خود می برند. وقتی زمان و منابع صرف شده برای هر فرد را نیز در نظر بگیرید، بیشتر متوجه ارزش دانش در نزد افراد می شوید. اما مرخصی، باز نشستگی یا جابجای نیرو ها در شرکت اجتناب ناپذیر است.

این همان نقطه تلاقی است که، سیستم مدیریت دانش می تواند از هدر رفتن دانش با خروج کارکنان جلوگیری کند و اطمینان حاصل کند که دانش متخصص در کسب و کار شما باقی می ماند. کارمندان باقی مانده یا جدید می توانند به تخصص و تجربه آگاه ترین کارکنان سازمان چه در گذشته چه در حال دسترسی داشته باشند.

  1. تصمیم گیری سریعتر، همسوتر و قاطعانه تر

تصمیمات آگاهانه بهترین تصمیم هستند. با مدیریت دانش، تصمیم گیرندگان می توانند تصمیمات بهتری بگیرند زیرا آنها دیدگاهی جامع از داده ها و بینش هایی دارند که در سراسر سازمان وجود دارد. از طرفی محیط کاری مبتنی بر یادگیری و مدیریت دانش، کارکنانی توانمند پرورش می دهد که در موقعیت های لازم تصمیمات مهم را با داشتن تجربیات واقعی بگیرند. این تصمیات قاطعانه بر محور دانشی که از گذشته تا حال ثبت شده است، با توجه به استراتژیک سازمان کارآمدتر خواهند بود.

  1. افزایش نرخ نوآوری و خلاقیت

با رشد صنایع و افزایش رقابت، کسب درآمد بیشتر برای کسب و کارها چالش برانگیزتر می شود. از طرفی نیاز های مشتریان در حال تغییر هستند و رشد روز افزون تکنولوژی نیاز های جدیدی به وجود می آورد. کسب و کارها برای همسو شدن با این سرعت تغییرات مستلزم خلاقیت هستند. ایجاد دانش جدید از طریق اشتراک گذاری صحیح دانش، همکاری و ارائه اطلاعات می تواند به تحریک نوآوری کمک کند. با تبادل دانش و یافته ها خلاقیت در پاسخ به نیاز های مشتریان و انجام فرایند ها به طور چشمگیری افزایش پیدا می کند.

  1. جلوگیری از دوباره کاری و تکرار اشتباهات

در نظر بگیرید که در یکی از شعبه های کسب وکارتان مشکلی برای شبکه توزیع پیش آماده باشد و یکی از نیرو ها با دانش و مهارت خود این مشکل را حل کرده است. پس از گذشت مدتی همان مشکل در یکی دیگر از مراکز رخ داده است. کارکنان به دنبال راه حلی برای مشکل تکراری هستند، زمان و انرژی زیادی صرف یافتن پاسخ می شود. با پیاده سازی سیستم مدیریت دانش، راه حلی که در مرکز اولی، مشکل را حل کرده است در پایگاه دانش ثبت می شود و دیگر زمانی برای یافتن پاسخ دوباره هدر نمی رود و از دوباره کاری جلوگیری می شود.

در سیستم مدیریت دانش نه تنها راه حل مشکل وجود دارد بلکه روشهایی که امتحان شده، اما اشتباه بوده هم ثبت می شود. اینگونه افراد اشتباهات یکدیگر را نیز تکرار نمی کنند. بعلاوه، اجتناب از تلاش مضاعف باعث صرفه جویی در زمان و هزینه می شود، روحیه کارکنان را بالا نگه می دارد و کار را ساده می کند. با صرف نکردن زمان برای یک کار تکرار، می توان زمان بیشتری کارهای مهم تر داشت.

  1. ارائه خدمات با کیفیت و افزایش رضایت مشتریان

به اشتراک گذاری دانش و همکاری متقابل محصول یا خدمات با کیفیت تری خواهیم داشت که باعث ارائه ارزش در کنار محصول می شود. همینطور، سازمان می تواند پاسخ های سریع تری بدهد یا زمان بهبود یک محصول یا خدمات را کوتاه کند. یک مشتری در مورد یک محصول سوالی می پرسد و یک کارمند رو به مشتری به پایگاه دانش شرکت خود دسترسی پیدا می کند و به سرعت اطلاعات مورد نیاز مشتری را به دست می آورد. مدیریت دانش کارکنان را قادر می سازد تا اطلاعات و راه حل های به موقع و ثابت را به مشتریان ارائه دهند یا در صورت بروز مشکل، به درستی و با سرعت مشکل را حل کنند.

  1. تسهیل دسترسی به دانش سازمان و استفاده حداکثری در طول عمر دانش

با توجه به پیشرفت روزافزون تکنولوژی و به سبب آن بروزرسانی دانش، مهم است که پیش از منقض شده دانش از آن بهره مند شد. چابکی به دستیابی دانش کمک می کند تا در طول عمرمفید یک دانش، حداکثر استفاده از آن شود. مدیریت دانش عملیات یافتن اطلاعات مورد نیاز شما یا افرادی که آن را در اختیار دارند، ساده می کند. در سازمان هایی که دانش زیادی را جمع آوری و پردازش می کنند، دسترسی، جستجو و استفاده از آن برای کارکنان همیشه آسان نیست. با یک KM در کنار یک استراتژی مدیریت دانش قوی، به راحتی می توان به اطلاعات دسترسی پیدا کرد و کارمندان بر اساس آن عمل کنند. این سهولت دسترسی منجر به گردش کار بهینه و به اشتراک گذاری اطلاعات بین تیم ها می شود.

  1. تسریع در آموزش نیرو های جدید و گسترش یادگیری

تصور کنید که مدیر جدید خدمات امور اداری استخدام شده است و مدیر جدید در تلاش است بداند باید کار خود را از کجا آغاز کند. یکی از چیزهایی که در اینجا کمک خواهد کرد این است که آن کارمند جدید دسترسی سریع به دانش مدیر بخش قبلی داشته باشد. اگر شرکت دارای یک سیستم دانش متمرکز باشد می توان به آن دست یافت در غیر اینصورت زمان و هزینه زیادی از سازمان هدر می رود تا نیرو جدید به امور و اطلاعات آگاه شود.

از طرفی یادگیری و توسعه کارکنان هرگز نباید متوقف شود. اگر کارکنان از سیستم مدیریت دانش بهره مند شوند به داده ها و اطلاعات مورد نیاز خود در سراسر سازمان دسترسی پیدا می کنند. آنها می توانند دانش خود را افزایش دهند و به تنهایی به دنبال توسعه بیشتر مهارت های خود باشند. افزایش مهارت و دانایی کارکنان باعث میشود کسب و کارمان در زمینه فعالیت خود حرفه ای شود.

بهترین ابزار برای بهره مندی از مزایای مدیریت دانش کدام است؟

ابزار و سامانه های مختلفی در سازمان وجود دارند که میتوان از آنها برای مدیریت دانش استفاده کرد. به عنوان مثال شبکه اجتماعی درون سازمانی یا برون سازمانی، جلسات آموزشی، مصاحبه های ورود وخروج کارکنان، سامانه CRM، سیستم اتوماسیون ادرای، مستندسازی، استندآپ میتینگ و نرم افزار مدیریت دانش استفاده کرد. در این میان نرم افزار مدیریت دانش با داشتن تمام ویژگی ها و امکانات سایر ابزار ها کامل‌ترین و بهترین ابزار است. شرکت ها و سازمان ها از ابزارKMS ( knowledge management Software) در پیاده سازی مدیریت دانش  به عنوان استراتژی برای مدیریت فرآیند جمع آوری، ثبت، دسته بندی و طبقه بندی دانش، اشتراک گذاری، ارزیابی و به‌روزرسانی دانش استفاده می کنند. فناوری KMS در بهینه‌سازی عملیات، بهبود عملکرد و مدیریت صحیح دانش دقیق تری گزینه است.

این مطلب را از دست ندهید : مدیریت دانش ایزو 30401 چیست ؟

یک ابزار کارآمد چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

یک ابزار کارآمد مدیریت دانش باید سه ویژگی مهم را داشته باشد.

 اولین ویژگی:  این ابزار باید روند ضبط و ثبت داده ها را آسان کند و حد امکان خودکار این کار را انجام دهد.

دومین ویژگی: ویژگی بسیار مهم و اساسی این است که دسترسی و اشتراک گذاری به اطلاعات آسان و سریع باشد. داده ها باید با قالب و تکنیکی ذخیره شود که افراد برای کارهای روزمره با سرعت به آنها دسترسی پیدا کنند.

سومین ویژگی:  این ابزار باید بتواند دانش صریح و ضمنی سازمان را با توجه به استراتژی سازمان ثبت و حفظ کند. این ابزار باید بتواند روند ثبت دانش ضمنی کارکنان را تقویت کند.

 همانطور که گفته شد، ابزارهای مدیریت دانش یکی از بهترین راه‌ها برای ادامه اهداف سازمانی شماست: ابزارها، فناوری‌ها و نمونه‌های کاربردی متعدد پیاده سازی سیستم مدیریت دانش، این امکان را فراهم می کند تا از مزایای مدیریت دانش در کسب و کارمان بهره مند شویم.

نرم افزار مدیریت دانش به عنوان یکی از موثرترین ابزار راهی ارزشمند برای گسترش و رشد کسب و کار شما و همچنین تضمین دستیابی به اهداف مطلوب شما است. نرم افزار مدیریت دانش پندار مبتنی بر هوش مصنوعی و هوش تجاری و متناسب با استاندار ISO 30401:2018 طراحی شده است. این ابزار مجهز به موتور جستجوی قدرتمند است که دسترسی به تمام اطلاعات ایندکس شده را با دقت، ساد و سریع میکند.

برای آشنایی با ویژگی ها این ابزار هوشمند لطفا وارد صفحه نرم افزار مدیریت دانش پندار شوید.

کلام آخر

کسب و کارهای مدرن به شدت به دانش، تجربه و تخصص کارکنان خود متکی هستند. کارکنان برای کار موثر نیاز دارند به اطلاعات درون شرکت دسترسی داشته باشند. سیستم مدیریت دانش از هسته موجودیتی سازمان که همان . همانطور که گفتیم بهره وری و نوآوری مشروط به اشتراک دانش است و اگر کسب وکاری در مدیریت دانش تعلل کند به احتمال زیاد برای همگام شدن با رقبا مشکل خواهد داشت و از دایره رقایت نیز خارج خواهد شد.دانش جاری کسب و کار است، محافظت می کند و از آن برای پیشرفت و کسب مزیت رقابتی استفاده میکند.

اقدام نکردن برای مدیریت دانش، می تواند یک ریسک بزرگ تجاری باشد. همه کسب و کارها همواره در معرض از دست دادن استعدادها به دلیل عدم رشد، پیشرفت و نوآوری هستند. در نتیجه، چشم‌انداز کسب‌وکار اکنون توسط شرکت‌هایی تعریف می‌شود که از سرمایه انسانی و دانش خود استفاده می‌کنند، بنابراین یک سیستم مدیریت دانش برای هر شرکت در هر ابعاد حیاتی است.

 از اینکه تا انتهای این مطلب همراه ما بودید، کمال تشکر را داریم. امیدواریم توانسته باشیم مزایای مدیریت دانش را با شما آشنا کرده باشیم.

خروج از نسخه موبایل